TehnoȘtiri

TEHNOLOGIA DE REDUCERE A POLUĂRII FONICE

(c) BBC Science Focus Magazine

Datorită penelor cu margini crestate, zborul bufnițelor produce un nivel foarte redus de zgomot. Aceste structuri poziționate la extremitatea aripilor sunt asemănătoare pieptenilor și influențează fluxul de aer astfel încât se creează turbulențe mai mici iar zborul devine mai silențios. Serațiile respective sunt mai dezvoltate în cazul speciilor nocturne decât la cele care activează pe timpul zilei.

Suprimarea poluării fonice în zonele urbane este un obiectiv de mediu important. Sursa dominantă de zgomot nedorit este reprezentată de motoarele cu turbină (precum cele produse de turbinele eoliene, avioane și drone). În prezent, o echipă din cadrul Universității Xi’an Jiaotong din China a examinat caracteristicile unice ale aripilor bufnițelor cu scopul de a crea un nou design al aripilor și de a reduce poluarea fonică.

„Datorită configurației unice a aripilor, bufnițele produc un zgomot cu aproximativ 18 decibeli mai mic decât alte păsări la viteze de zbor similare. În plus, atunci când bufnița capturează prada, forma aripilor se află într-o continuă schimbare și, astfel, studiul configurației extremității aripilor în timpul zborului bufniței este important”, a declarat Xiao Min Liu, autorul studiului.

În cazul unei aripi de avion, masa de aer care se află deasupra suprafeței superioare și inferioare este denumit strat limită. Acesta este mai gros spre marginea posterioară. Prin urmare, zgomotul este generat atunci când aerul trece peste acest strat limită și înapoi peste marginea posterioară, unde se împrăștie și creează energie acustică (zgomot).

Folosind caracteristicile marginilor zimțate ale aripilor bufnițelor, cercetătorii au efectuat o serie de studii utilizând software-uri de calcul și analiză a zgomotului pentru a îmbunătăți designul aripilor de avion. În urma testelor, aceștia au descoperit faptul că zgomotul a fost suprimat, dar și că serațiile asimetrice au avut un efect mai puternic decât cele simetrice.

Cu toate acestea, în cadrul studiilor anterioare s-a constatat faptul că reducerea zgomotului mașinilor rotative nu este o măsură universală și depinde de aplicarea finală.

„În prezent, deși designul lamei turbomașinilor rotative s-a dezvoltat treptat, tehnologia de reducere a zgomotului a stagnat. Posibilitățile de reducere a zgomotului produs de structurile convenționale zimțate sunt limitate. Unele structuri actuale trebuie să fie dezvoltate pentru a putea valorifica potențialul de reducere a zgomotului”, a explicat Liu.