TehnoȘtiri

COMPORTAMENTUL ANTREPRENORIAL IDENTIFICAT ÎN CADRUL IMM-URILOR MEMBRE ALE UNUI GRUP INTERNAȚIONAL CU STRATEGIE ORIENTATĂ SPRE DEZVOLTARE DURABILĂ

Comportamentul antreprenorial identificat în cadrul IMM-urilor membre ale unui grup internațional cu strategie orientată spre dezvoltare durabilă

Cezar SCARLAT, Alexandra IOANID, Marian ŞIŞU

În studiile antreprenoriale, o problemă importantă este capacitatea de a prezice succesul unui antreprenor. Pentru a identifica factorii cheie care conduc antreprenorul și întreprinderea sa către succes, trebuie făcute două comentarii: (i) nimeni și nimic nu poate prezice sau garanta succesul cu exactitate, deoarece succesul este rezultatul unui cumul de factori de risc; și (ii) are sens să se efectueze studii care au ca scop identificarea factorilor care ar putea crește probabilitatea de succes.

Ca tipologie, studiile s-au concentrat pe factori interni sau externi (de mediu): forțe individuale sau organizaționale care sunt bazate pe resurse, pe procese sau pe management, și care sunt capabile să analizeze date actuale sau istorice.

Există două direcții de acțiune care pot fi urmate pentru a evalua probabilitatea de succes: prima este axată pe calitatea individuală a antreprenorului, iar a doua este axată pe ideea de afacere.

O atenție deosebită poate fi acordată diferitelor metode și tehnici care pot fi utilizate pentru a evalua abilitățile antreprenoriale, în special ale acelor tineri, cât mai devreme posibil. Avantajul este dublu: acest lucru ne permite să identificăm talentele antreprenoriale ale unui individ și să evaluăm șansele sale de succes în viitoarele proiecte – care sunt de o importanță semnificativă, cel puțin din punctul de vedere al utilizării resurselor. Prin urmare, este de interes găsirea unor instrumente adecvate pentru evaluarea trăsăturilor antreprenoriale, în special pe cele ale tinerilor cu studii superioare, atât la nivel local, cât și la nivel internațional.

Spiritul antreprenorial este o stare de spirit care cuprinde o atitudine activă de a face lucrurile să se întâmple, de a face lucrurile mai bine și de a căuta permanent schimbarea și inovația – capacitatea de a identifica, de a analiza și de a evalua oportunitatea; și apoi să o transforme într-o situație profitabilă.

Pe lângă atributele antreprenoriale, succesul antreprenorial depinde de mulți factori, în special de cei externi, care nu sunt la îndemâna și voința antreprenorului, precum și de evoluția acestora. Prin urmare, abilitatea de a prezice evoluția acestor factori externi sau, cu alte cuvinte, talentul antreprenorului de a lua deciziile corecte în condiții de risc și chiar de incertitudine, este de mare importanță. Calea spre succes este de fapt o succesiune de decizii corecte luate de antreprenor în gestionarea afacerii sale. Prin lege, antreprenorul se bucură de o dublă calitate: proprietar și, formal, manager. Din păcate, aceasta nu este întotdeauna realitatea, deoarece există antreprenori care nu manifestă caracteristicile manageriale necesare (inclusiv competențe de management strategic și capacitatea de a lua deciziile corecte). Acest set de caracteristici manageriale este cel care face diferența între succesul și eșecul afacerii.