TehnoȘtiri

IA POATE ELIMINA SENZAȚIA DE RĂU DIN TIMPUL UTILIZĂRII CĂȘTILOR VR

(c) JEROME FAVRE/EPA-EFE/Shutterstock

Realitatea virtuală poate fi convingătoare și captivantă, dar discrepanța dintre ceea ce vezi și ceea ce transmite urechea internă către creier poate provoca greață – așa-numita senzație cybersickness. Modulul de inteligență artificială (IA), care adaptează experiența VR pentru a se potrivi mai precis cu mișcarea capului poate reduce senzația de rău.

Majoritatea tehnologiilor VR utilizează trei grade de mișcare. Experiența virtuală se schimbă atunci când capul utilizatorului este înclinat dintr-o parte în alta, în sus sau în jos. Dar acest lucru nu ține cont de mișcarea de translație a capului, adică înainte și înapoi, când te ghemuiești sau stai în picioare.

Dacă mergeți în timp ce urmăriți un videoclip 3D, filmat dintr-un punct static, este posibil să experimentați senzația de rău, deoarece videoclipul nu va reflecta toată mișcarea.

Cercetătorii din cadrul unui start-up britanic, numit Kagenova, au creat un sistem care reacționează la aceste grade suplimentare de libertate, iar un studiu a arătat că acesta reduce greața indusă de VR.

Videoclipurile 3D existente sunt filmate pe camere statice, care acoperă toate direcțiile dintr-un punct fix. Spectatorii pot folosi o cască specială care urmărește mișcarea capului, pentru a face o panoramă în interiorul videoclipului, ca și cum ar fi de fapt în interiorul scenei filmate.

Software-ul Kagenova utilizează IA pentru a adapta treptat imaginile la mișcarea utilizatorului. Software-ul poate adapta imaginile existente, astfel încât nu este necesară o nouă tehnologie pentru a înregistra imagini și poate funcționa cu orice cască VR.

Pentru a vedea cât de bine a funcționat noua abordare, Elisa Ferrè și colegii săi din cadrul Universității Royal Holloway din Londra au efectuat teste pentru a compara o configurație VR standard cu una care rulează software-ul Kagenova.

Echipa de cercetători a avut 25 de persoane care folosesc căști HTC Vive pentru a vizualiza imagini 3D ale unei plaje folosind ambele seturi. Participanții au raportat cu 33% mai puțină greață atunci când au experimentat VR cu cele șase grade de libertate, comparativ cu doar trei.

Ferrè consideră că acest efect ar fi și mai mare în cazul unui „scenariu vizual mai convingător”, care să includă mai multă mișcare. „Creierul obține informații care sunt mult mai coerente, între informațiile vizuale și urechea internă, iar acest lucru previne boala și conflictele”, a declarat aceasta.

Sylvia Xueni Pan din cadrul Goldsmiths, Universitatea din Londra, care nu a fost implicată în lucrare, susține faptul că până la 80% dintre oameni suferă de o senzație de rău atunci când utilizează tehnologia VR. „Urechea ta, unde este situat sistemul vestibular, transmite către creier faptul că nu te miști. Ochii tăi transmit creierului că te miști. Creierul tău crede că ceva nu este în regulă, iar cea mai logică explicație pentru acesta este că ai mâncat câteva ciuperci toxice și că ar trebui să vomiți. Așa funcționează cybersickness”, a declarat Xueni Pan.