TehnoȘtiri

ACCELERAREA DIGITALIZĂRII ÎN SECTORUL FINANCIAR ȘI BUSINESS ÎN CONTEXTUL COVID-19

ACCELERAREA DIGITALIZĂRII ÎN SECTORUL FINANCIAR ȘI BUSINESS ÎN CONTEXTUL COVID-19

Flavius DRĂGOI. Antonela TOMA.

Trăind într-o lume în proces de digitalizare, înconjurați de servicii online și automatizări, adesea ne întrebăm cât de departe poate continua evoluția procesului de digitalizare. Înainte de pandemia COVID-19, relațiile sociale reprezentau cu mult mai mult decât apeluri telefonice pe diverse platforme online. Totuși, anul 2020 a dat o nouă formă vieții sociale, modificând modul de relaționare și determinând oamenii să se adapteze unui nou context. Această lucrare are scopul de a analiza cum pandemia a influențat procesul digitalizării, evidențiind modul în care a accelerat acest proces. De asemenea, se descrie felul în care restricțiile au impactat creșterea financiară a unor companii, studiind, de altfel, aportul adus de creșterea numărului de studenți în domeniul științelor exacte.

Digitalizarea este un termen folosit pentru prima dată, sub înțelesul său modern, în anul 1971 într-un articol publicat de North American Review. Termenul este folosit pentru a descrie modul în care relațiile sociale, comunicațiile, interacțiile sunt construite în jurul sistemelor și platformelor digitale. Astfel, în contextul pandemiei de COVID-19, definiția cuvântului „digitalizare” a devenit tot mai relevantă. Datorită carantinării la locuință, a restricțiilor de noapte și a restricțiilor în general, oamenii au început să diversifice modul în care își petrec timpul liber. Astfel s-a putut observa o creștere semnificativă a numărului de persoane care folosesc rețele sociale precum Facebook, Instagram, Twitter și așa mai departe sau care utilizează anumite servicii digitale. Înainte de perioada pandemică, mai puțin de 5% dintre cumpărături erau efectuate în regim online. În prezent, acest procentaj a sărit la 10-15%. Bine-cunoscuta platformă de conferințe în regim digital, Zoom, a atins un nou record în privința activității în luna Aprilie a anului 2020, depășind nivelul de activitate din luna Decembrie de 30 de ori. Mai mult, Microsoft a anunțat faptul că transformarea digitală pe care compania ar observa-o pe parcursul a doi ani, a devenit evidentă după doar două luni.

Beneficiile aduse de tehnologie au devenit tot mai observabile în perioada de valabilitate a restricțiilor, îmbunătățind atât sfera economică, cât și cea socială. Website-urile de cumpărături au oferit posibilitatea de distanțare socială, iar rețelele sociale au putut fi folosite pentru distribuirea informației și a știrilor legate de evoluția pandemiei, fără a pune, astfel, în pericol siguranța populației. De asemenea, diverse guverne au început colaborarea cu firme din domeniul IT pentru a accelera procesul de digitalizare în privința serviciilor publice și pentru a monitoriza evoluția virusului SARS-CoV-2. Apple Inc. a introdus o opțiune pe telefoanele iPhone numită „Exposure Notification” pentru a avertiza indivizii în cazul în care au intrat în contact cu persoane infectate. Astfel, devine evident modul în care tehnologia nu a influențat doar dezvoltarea în mediul online a anumitor servicii publice sau sisteme fizice, ci a determinat și încetinirea răspândirii virusului COVID-19.

Un alt factor important care a dus la accelerarea procesului de digitalizare este numărul ridicat de studenți din domeniul științelor exacte. Un studiu efectuat de McKinsey în anul 2016 referitor la populația cu vârsta cuprinsă între 20 și 29 de ani arată faptul că în majoritatea țărilor Europene numărul de studenți din domeniul IT reprezintă o proporție dominantă. În Germania, din 0,5 milioane de absolvenți, 0,18 milioane au absolvit fie universități tehnice, fie facultăți cu specific tehnologic. În Suedia, din 0,072 milione de absolvenți, 0,02 milioane au obținut o diplomă în inginerie. Așadar, impactul pe care absolvenții diverselor facultăți cu profil tehnologic l-au avut este incontestabil. Articolul analizeză și exprimă matematic această distribuție a studenților comparând țări precum Franța, Polonia, Germania, Suedia și Republica Cehă, folosind Polinomul de Interpolare Lagrange. În consecință, obținem o distribuție echilibrată care reiterează faptul că numărul ridicat de studenți împreună cu contextul favorabil pentru dezvoltarea tehnologică au avut un rol important în evoluția digitalizării și tehnologizării.

Imagine reprezentativă:

Distribuția numărului de absolvenți din domeniul științelor exacte în funcție de țară