TehnoȘtiri

REALITATEA VIRTUALĂ POATE ÎMBUNĂTĂȚI UNDELE CEREBRALE

(c) BBC Science Focus Magazine

Un nou studiu a dezvăluit faptul că realitatea virtuală stimulează activitatea creierului, care poate fi crucială pentru învățare, memorie și chiar pentru tratarea Alzheimer, ADHD și depresiei.

Ei bine, acest lucru este valabil cel puțin la șobolani. După ce au monitorizat activitatea creierului animalelor cu electrozi minusculi, cercetătorii din cadrul Universității din California Los Angeles (UCLA) au descoperit că activitatea electrică într-o regiune a creierului, cunoscută sub numele de hipocamp, diferea atunci când rozătoarele erau plasate în mediul real și virtual.

Noile descoperiri sunt semnificative, deoarece hipocampul este un factor principal pentru învățare și memorie, inclusiv orientarea spațială.

Când șobolanii se deplasează normal, activitatea electrică din neuronii hipocampului pare să se sincronizeze, cu o rată de opt impulsuri pe secundă (8Hz).

În general, pulsurile la această frecvență sunt cunoscute sub numele de „unde theta”. Acest ritm de undă theta mai puternic a îmbunătățit capacitatea creierului de a învăța și păstra informațiile senzoriale. Atunci când sunt plasate într-un mediu VR, undele theta ale șobolanului au devenit considerabil mai puternice.

„Se pare că se întâmplă lucruri uimitoare atunci când șobolanul este plasat în realitatea virtuală”, a declarat prof. Mayank Mehta din cadrul departamentelor de fizică, neurologie și inginerie electrică și informatică a UCLA.

„Am fost uimiți când am văzut acest efect imens al experienței VR asupra îmbunătățirii ritmului theta.”

De asemenea, oamenii de știință au descoperit că mediile VR au modificat ritmurile electrice, prezente în diferite părți ale neuronilor creierului.

Mai interesant, acest nou ritm al creierului nemaivăzut până acum (pe care oamenii de știință l-au numit „eta”) a fost, de asemenea, consolidat în mediul de realitate virtuală.

Toate acestea indică faptul că oamenii de știință pot manipula ritmurile creierului uman în VR – nu numai pentru a stimula învățarea, ci și pentru a trata tulburările legate de memorie, inclusiv ADHD, autism, boala Alzheimer, epilepsie și depresie.

„Aceasta este o nouă tehnologie care are un potențial extraordinar”, a declarat Mehta. „Am intrat pe un nou teritoriu.”

De asemenea, studiul indică motivul pentru care realitatea virtuală poate amplifica aceste unde unice ale creierului. Așa cum teoretizează Mehta, o mare parte din acest studiu poate fi legată de setul foarte diferit de stimuli prezentați în realitatea virtuală.

De exemplu, imaginează-ți acum că mergi spre o ușă în viața reală. Ochii tăi văd că ușa se mărește, dar de unde știi că faci un pas înainte și ușa nu vine spre tine?

Creierul tău folosește informații precum accelerarea capului prin spațiu sau modificarea echilibrului de la un picior la altul – informații care ar putea să nu fie prezente în timpul unei experiențe de realitate virtuală.

„Creierul nostru face în mod constant acest lucru, verificând tot felul de lucruri”, a menționat Mehta, adăugând faptul că ritmurile theta diferite pot reprezenta modul în care regiunile creierului comunică între ele pentru a procesa aceste informații.

Pe scurt, acest lucru înseamnă că manipularea informațiilor senzoriale disponibile în VR ar putea avea un impact drastic asupra funcționării creierului.