Un prototip al unui excavator autonom, care cântărește 12 tone, poate funcționa pe un teren foarte dificil fără un operator uman.
O echipă formată din cercetători din Elveția și Germania a devenit prima care a transformat cu succes un tip de excavator care poate „merge” folosind tije extensibile și poate escalada pante abrupte, astfel încât acesta să poată funcționa fără a mai fi nevoie de un operator uman. Aceștia au folosit excavatorul pentru a construi un zid de piatră cu o înălțime de 4 metri și pentru a apuca copaci pentru lucrări silvice simulate. De asemenea, cercetătorii l-au folosit pentru a săpa o serie de tranșee care conțineau muniție activă din cel de-al doilea război mondial, aceasta fiind o demonstrație a scenariilor în care vehiculele autonome ar putea fi utilizate pentru a limita riscurile de apariție a accidentelor umane.
În timp ce unele vehicule de construcții autonome, precum basculantele, sunt deja utilizate în minele mari, excavatoarele cu roți sau cu șenile nu au ajuns încă în acest punct. Excavatoarele care pot „merge” sunt mașini versatile și au fost concepute pentru a lucra pe versanții munților.
„Prin automatizarea acestora, oamenii sunt protejați de situațiile potențial periculoase. În plus, sunt abordate problemele legate de lipsa forței de muncă, aceste vehicule având capacitatea de funcționa mai mult timp”, a declarat Dominic Jud din cadrul ETH Zürich, Elveția. El și colegii săi au convertit mașina folosind algoritmi, noi mecanisme de control și senzori LIDAR, care sunt folosiți pentru a creat o hartă 3D a împrejurimilor sale folosind impulsuri de lumină.
Prototipul a fost programat să acționeze atât o cupă pentru excavator, cât și o gheară cu două degete. Mașina a fost denumită Excavator Hidraulic cu Scop Autonom (HEAP).
„Până acum, nu a existat nici un excavator care să poată executa în mod autonom sarcini complexe, precum excavarea digurilor cu formă liberă sau construirea unui zid de piatră. Unul dintre cele mai dificile procese realizate pentru a transforma excavatorul dintr-un dispozitiv care are nevoie de un operator uman la un computer care rulează software-ul open-source Ubuntu a fost adaptarea comenzilor pentru a direcționa pompele hidraulice ale mașinii”, a declarat Jud.
Jud a adăugat faptul că, din punct de vedere al acurateței cu care își asumă sarcinile, mașina autonomă este similară cu operatorii umani, dar nu încă la fel de rapidă. Vehiculul a atins nivelul 4 din cele 5 niveluri de autonomie stabilite de standardele industriale pentru vehiculele fără șofer, ceea ce înseamnă că acesta poate funcționa independent de oameni în circumstanțe normale, dar nu și în situații excepționale.
Pentru moment, HEAP este o dovadă fezabilității dispozitivului, și nu un dispozitiv care va construi în curând drumuri montane sau tranșee în deșert. Jud a declarat faptul că punerea în vânzare a acestor tipuri de excavatoare autonome „va mai dura ceva”.