TehnoȘtiri

ANIMAȚIA – UN INSTRUMENT ÎN PROCESUL DE PREDARE-ÎNVĂȚARE

ANIMAȚIA – UN INSTRUMENT ÎN PROCESUL DE PREDARE-ÎNVĂȚARE

I.C. Enache, A. Barosan, F. Răduică

Majoritatea oamenilor asociază învățarea cu educația formală oferită de școli, licee și universități, așteptându-se să primească o „bună educație” de la o vârstă fragedă. Învățarea pe tot parcursul vieții se bazează pe crearea și menținerea unei atitudini pozitive față de educație, atât pentru dezvoltarea personală, cât și profesională. Astfel, procesul de învățare este definit ca un act care are loc de-a lungul vieții, cu sau fără voința noastră, și implică alegerea informațiilor importante și dezvoltarea continuă a cunoștințelor dobândite.

O animație este un instrument care încurajează procesul de învățare, având avantajul că poate fi folosit pe tot parcursul vieții și permite, indiferent de vârstă, posibilitatea de a antrena și de a îmbunătăți nivelul de cunoștințe acumulat.

Animațiile folosite în procesul de învățare sunt utilizate pentru a evidenția informații diferite dintr-o gamă largă de subiecte. Ele sunt adesea folosite pentru a ușura înțelegerea diferitelor concepte care uneori nu pot fi observate cu ușurință în viața reală.

Mișcarea particulelor de gaz, mișcarea plăcilor tectonice, simulările procesului de deformare suferit de obiecte, asamblarea unor componente și alte animații similare au ca scop îmbunătățirea procesului de învățare și simplificarea conceptelor, astfel încât informațiile să fie mai ușor de înțeles.

Principala utilizare a animației ca instrument în procesul de predare este de a stimula și dezvolta creativitatea, de a dezvolta funcții cognitive, atenția, memoria, adaptabilitatea etc. Animațiile trebuie adaptate la domeniul de studiu, la modul de predare și, cel mai important, la stilul de predare.

Animațiile facilitează procesul de predare și oferă claritate și dinamism cursului și sunt utilizate împreună cu alte materiale de sprijin, cum ar fi hărți, instrumente de laborator, grafice etc. Ele având rolul de a transpune informațiile din teorie în realitate.

Vizualul este foarte important în domeniile tehnice, deoarece informațiile abstracte, definițiile și teoremele sunt doar cuvinte, dacă aceste concepte nu sunt exemplificate. Pentru transmiterea corectă a informațiilor, vizualizarea proceselor este necesară și esențială.

În cazul disciplinelor tehnice, animația este utilizată, printre altele, pentru a aborda subiecte legate de știința materialelor, inginerie, grafică, dar și elemente fundamentale de proiectare a echipamentelor și elemente de automatizare.

În ceea ce privește profilurile de inginerie tehnică, cel mai eficient mod de predare este atunci când teoria și practica sunt combinate, rolul animației fiind acela de a facilita accesul și de a ușura procesul de învățare.

Animațiile sunt create folosind diferite tipuri de programe CAx (CAD, CAE, CAM), care sunt instrumente de bază. Pentru secvențe animate se pot utiliza MAYA, 3dsMAX, Blender etc.

Aceste programe sunt într-o continuă dezvoltare, din ce în ce mai complexe, iar animațiile sunt foarte realiste, ceea ce înseamnă că acest domeniu este într-o continuă ascensiune.