TehnoȘtiri

ALGORIMII POT INFLUENȚA MODUL ÎN CARE PERCEPEM O PERSOANĂ ÎN MEDIUL ONLINE

(c) Dimitri Otis/Getty Images

Potrivit cercetătorilor, algoritmii bazați pe inteligența artificială pot influența oamenii să aleagă un anumit candidat politic sau un viitor partener.

„Suntem îngrijorați, deoarece toată lumea folosește algoritmi de recomandare, dar nu au existat informații despre cât de eficienți sunt”, a declarat Helena Matute din cadrul Universității Deusto din Spania.

Lucrarea realizată de ea și colegul acesteia, Ujué Agudo, tot din cadrul Universității din Deusto, investighează această problemă.

Cercetătorii au efectuat patru experimente în care participanților li s-a spus că interacționează cu un algoritm care le va analiza personalitatea. „Algoritmul” nu a făcut de fapt acest lucru: acesta a fost doar un algoritm simulat, care a răspuns în același mod, indiferent de informațiile pe care i le-au dat participanții. După ce participanții au răspuns la întrebările algoritmului simulat, acesta le-a prezentat fotografii cu potențiali parteneri cu care ar putea ieși sau cu lideri politici pe care i-ar putea vota, deși „politicienii” erau pur și simplu persoane care nu erau familiare participanților.

Uneori, algoritmul simulat al cercetătorilor i-a determinat, în mod explicit, pe utilizatori să aleagă una dintre persoanele fotografiate. De exemplu, acesta afirma faptul că a descoperit o compatibilitate de 90% între utilizator și potențialul partener sau politician din fotografie. În alte cazuri, indicația a fost implicită: algoritmul pur și simplu arăta utilizatorului o fotografie anume mai des.

Participanții la studiu au fost aleși de pe platforma socială Twitter (au fost alese persoane care aveau platforma în limba spaniolă) și de pe Prolific, platforma de sondaje online. În funcție de experiment, au participat între 218 și 441 de persoane.

Indivizii au fost întrebați ce fotografii preferă. Aceștia erau mai predispuși să prefere candidații politici care le erau prezentați în mod explicit prin algoritmul simulat și mai probabil să dorească să se întâlnească cu cei care erau selectați implicit.

„Oamenii consideră faptul că algoritmii sunt obiectivi, neutri, eficienți și că aceștia se supun unor seturi de reguli date. Este o decizie în care sentimentele nu sunt implicate”, a declarat Agudo, cu privire la motivele pentru care persoanele preferă recomandările algoritmice explicite în ceea ce privește politicienii.

Din acest motiv, persoanele ar putea fi mai predispuse să aleagă recomandările algoritmice.

„Autorii au evidențiat un punct de vedere important și înspăimântător cu privire la faptul că inteligența artificială, bazele de date și bazele mari de utilizatori oferă oportunități fără precedent corporațiilor private de a-și rafina înțelegerea și aplicarea metodelor de persuasiune”, a declarat Ella McPherson din cadrul Universității din Cambridge.

„Acest studiu întărește cererile la o transparență mai mare în ceea ce privește algoritmii către platforme precum Facebook și Google. Dacă acest platforme nu asigură această transparență publicului larg, atunci ele ar trebui să ofere acest lucru cel puțin cadrelor universitare, care pot cerceta efectul algoritmilor asupra deciziilor noastre de zi cu zi”, a declarat Steven Buckley din cadrul Universității de Vest din Bristol, în Marea Britanie.