TehnoȘtiri

URMĂTOAREA GENERAȚIE DE BATERII DEZVOLTATĂ DE VOLKSWAGEN

(c) Youtube

În data de 15 martie 2021, Volkswagen a prezentat o strategie referitoare la dezvoltarea viitoarelor vehicule electrice (EV) mai accesibile și cu autonomie mai mare. Acestea se vor baza pe o nouă generație de baterii și o vastă rețea de încărcare.

„E-mobilitatea a câștigat cursa”, a declarat Herbert Diess, directorul general al companiei, în cadrul seminarul virtual „Power Day”.

În ultimii ani, multe țări și producători de autovehicule au pivotat de la utilizarea combustibililor fosili la propulsia vehiculelor cu ajutorul electricității, pe fondul unei schimbări globale în ceea ce privește emisiile de dioxid de carbon. În anul 2019, existau peste 7 milioane de vehicule electrice în întreaga lume (reprezentând aproximativ 1% din totalul autoturismelor). Cu toate acestea, se estimează că această cifră va crește până la 200 de milioane până în anul 2030. Volkswagen, cea mai mare companie auto din lume, intenționează să producă în următorul deceniu 26 de milioane de vehicule electrice.

Totuși, una dintre cele mai mari probleme care stă în calea acestei tranziții este reprezentată de baterii. În prezent, consumatorii se plâng de faptul că vehiculele electrice nu au o autonomie suficient de mare (aproximativ 130-160 de kilometri) și că timpul de încărcare al acestora este destul de mare (de la 30 de minute până la o zi întreagă). Pentru a depăși acest lucru, bateriile trebuie să fie mai puternice, mai durabile și mai ieftine.

Reprezentanții companiei Volkswagen sunt siguri că planurile recent dezvăluite vor răspunde acestor provocări. „Scopul nostru este să asigurăm o poziție favorabilă în scalarea globală a bateriilor”, a declarat Diess.

Pentru a face acest lucru, compania va produce majoritatea (80%) vehiculelor electrice utilizând un singur format de baterie de ultimă generație. Producția „celulelor unificate”, care prezintă un design prismatic în loc de unul cilindric sau de tip pungă, va începe în anul 2023. Scopul este acela de a reduce costurile bateriilor cu până la jumătate, la sub 100 de dolari pe kilowatt-oră (kWh).

„Obiectivul de cost pentru vehiculele electrice este de 80 dolari/kWh, pentru a stabili o egalitate cu mașinile accesibile pe benzină”, a declarat Venkat Srinivasan, directorul Departamentului de Energie al Centrului colaborativ Argonne pentru Stocarea Energiei, din Illinois.

Pentru a reduce în continuare prețurile, Volkswagen își propune să recicleze 95% din fiecare acumulator (cu excepția separatorului). În luna ianuarie 2021, producătorul auto a lansat o instalație pilot de reciclare în orașul Salzgitter, Germania.

„Acesta este un prim pas important, deoarece dificultățile legate de lanțurile de aprovizionare afectează prețurile multor materii prime, utilizate în cadrul bateriilor vehiculelor electrice. Printre acestea se numără și cobaltul, nichelul și litiul. Trebuie să ne gândim la eliminarea acestor materiale critice și la identificarea unor noi surse pentru acestea, inclusiv prin reciclare”, a declarat Srinivasan.

De asemenea, în cadrul seminarului „Power Day”, Volkswagen a anunțat că va construi o serie de fabrici în întreaga lume pentru a spori producția de baterii. Gigantul își propune să aibă 6 fabrici funcționale în Europa până în anul 2030, fiecare cu o capacitate de 40 gigawatt-oră (GWh). Primele 2 vor fi plasate în Salzgitter și în Skellefteå, Suedia.

„De asemenea, angajamentul de a investi în capacitatea de producție a celulelor este foarte important, deoarece acest lucru îi poate ajuta pe producători să reducă costurile”, a declarat James Frith, un analist care conduce o studiu de cercetare privind stocarea energiei în cadrul Bloomberg NEF.

În plus, Volkswagen va cheltui 400 de milioane de euro sau aproximativ 477 de milioane de dolari pentru a-și extinde rețeaua de stații de încărcare EV în toată Europa. Compania va colabora cu parteneri din Italia, Germania, Spania și Marea Britanie pentru a crea 18.000 de puncte de încărcare rapidă  (de 5 ori mai multe decât în prezent) până în anul 2025. De asemenea, compania va crește numărul stațiilor de încărcare din America de Nord și China.

Pentru moment, Volkswagen pregătește o nouă tehnologie pe care o va lansa anul viitor, și anume, încărcarea bidirecțională. Toate vehiculele construite pe platforma MEB a companiei, platforma sa modulară pentru vehicule electrice, vor putea stoca excesul de energie, precum cea provenită de la panourile solare ale unei case. Ulterior, energia va putea fi transferată înapoi în rețeaua de la domiciliu sau în rețeaua altor clădiri atunci când este necesar.

„Vehiculele electrice vor deveni baterii mobile”, a declarat Deiss.

Cu toate acestea, planul pe termen lung al producătorul de automobile este de a crea baterii în stare solidă. Aceste celule fără lichid au fost recunoscute drept succesorul bateriilor litiu-ion, deoarece au potențialul de a fi mai ușoare, mai sigure și mai puternice.

Volkswagen a investit deja peste 300 de milioane de dolari în startup-ul QuantumScape din San-Jose. Celulele produse de companie, aflate în prezent în stadiul de testare, au mărit autonomia unui EV cu 30% și au redus timpul de încărcare la jumătate (fiind necesare doar 12 minute de încărcare pentru a obține o autonomie de 450 km, care reprezintă distanța dintre Los Angeles și Las Vegas sau dintre Leipzig și Munchen).

„Există indicii clare cu privire la posibilitatea fabricării bateriilor în stare solidă, însă vor exista totuși provocări în ceea ce privește trecerea de la scara pilot la producția comercială completă”, a declarat Frith. Cea mai recentă versiune a celulelor QuantumScape, pe care compania a anunțat-o în luna februarie, cuprinde 4 straturi. O baterie EV va necesita câteva sute de straturi, dacă nu chiar mai multe.

„Este foarte greu de afirmat dacă evenimentul „Power Day” a fost prea optimist sau nu, deoarece compania nu a oferit niciun termen concret pentru realizarea acestor afirmații, în special în ceea ce privește prețul sau performanța bateriilor”, a declarat Frith.

Acesta a adăugat următoarele: „Totuși, reprezentanții companiei sunt foarte convinși de faptul că performanța bateriilor se poate îmbunătăți foarte mult față de cea a dispozitivelor din prezent”.