TehnoȘtiri

CUM POT EVITA MAȘINILE AUTONOME ACCIDENTELE CU PIETONI?

(c) Didier Marti/Getty Images

O echipă de cercetători a creat un dispozitiv pentru a face oamenii mai vizibili pentru modulele de inteligență artificială implementate în cadrul vehiculelor autonome.

Pentru a identifica obstacolele, mașinile autonome se bazează pe senzori vizuali, care pot fi afectați de ceață, ploaie sau zăpadă, sau senzori radar, întâmpinând dificultăți în a identifica anumite obiecte care nu reflectă undele radio înapoi către vehicul. De asemenea, unele mașini folosesc o combinație a ambilor senzori.

Zhuqi Li și colegii acestuia din cadrul Universității Princeton sunt de părere că schimbarea reflectivității radar a obiectelor ar putea face mai sigure mașinile autonome. Echipa de cercetători a dezvoltat un dispozitiv care face ca pietonii, bicicliștii și indicatoarele rutiere să fie mai vizibili prin focalizarea semnalelor radar ale mașinilor autonome, înainte de a fi reflectate înapoi. Aceștia au prezentat lucrările în cadrul conferinței virtuale HotMobile la începutul lunii martie 2021.

„Atât pietonii, cât și mașinile, au același obiectiv, acela de a face lumea mai sigură. Anterior, oamenii încercau să dezvolte un singur sistem capabil să detecteze tot ce era în jurul acestuia. Totuși, problema ar trebui privită și din punctul de vedere al pietonului. Cred că ar trebui să încercăm să explorăm toate opțiunile pentru a crește siguranța oamenilor”, a declarat Li.

Dispozitivul echipei utilizează o serie de antene pentru a primi, focaliza și retransmite semnalele radar primite înapoi către mașină, fără ca acesta să necesite o sursă de alimentare. În cadrul unui test de laborator, grupul a reușit să îmbunătățească distanța maximă de detectare a unui senzor, de la 10 metri la 36 metri. Această îmbunătățire ar putea aduce o mare diferență siguranței pietonilor.

Dispozitivul prototip este format dintr-o singură placă de circuit imprimat, dotată cu o serie de antene de mici dimensiuni, costul de fabricație fiind de aproximativ 2000 de dolari. Echipa de cercetători consideră că prețul va putea fi redus odată cu fabricația în masă. În plus, acesta ar putea fi folosit ca dispozitiv de siguranță pentru indicatoarele de circulație, sau ar putea fi implementat în îmbrăcămintea pietonilor și bicicliștilor, funcționând în mod similar benzii reflectorizante de înaltă vizibilitate.

Totuși, unii experți se întreabă de ce sarcina siguranței ar trebui să revină pietonilor mai vulnerabili, și nu producătorilor de mașini autonome. „Indiferent cât de eficient este un dispozitiv care crește vizibilitatea pietonilor, ar trebui să fie evident faptul că inginerii au sarcina de a asigura siguranța vehiculelor. Nu pietonii ar trebui să ajute producătorii de mașini, în ceea ce privește prevenirea accidentelor. Din punct de vedere moral, nu este normal să puneți o persoană în pericol fără consimțământul acesteia și apoi să cereți individului să ia măsuri speciale pentru a evita pericolul la care a fost supus”, a declarat Ian Walker din cadrul Universității din Bath, Marea Britanie.