TehnoȘtiri

PRIMA NAVĂ PETROLIERĂ ELECTRICĂ

(c) Corvus Energy

Pe coasta Japoniei va naviga un vas petrolier alimentat de o serie de baterii litiu-ion. Prima navă petrolieră electrică are o lungime de 60 de metri și va fi lansată în anul 2022 în golful Tokyo.

Nava petrolieră „e5” face parte dintr-o flotă mică, dar în creștere, de nave care utilizează baterii pentru propulsie sau pentru alimentarea dispozitivelor de la bord. Pe măsură ce industria navală globală lucrează pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon și pentru a elimina poluarea aerului, constructorii de nave și proprietarii de marfă se străduiesc din ce în ce mai mult pentru a electrifica cargobot-urile, petrolierele și alte nave care transportă mărfurile pe apă.

Compania Asahi Tanker, care are sediul în Tokyo, va deține și opera nava e5, care, în mod ironic, va transporta combustibili fosili marini pentru a umple rezervoarele altor nave de marfă din golf. Sistemul de stocare a energiei de 3,5 megawatt-oră (MWh) are dimensiunea a aproximativ 40 de baterii de Tesla Model S. „Aceasta este o capacitate suficient de mare pentru a propulsa nava pentru „multe ore” înainte de a fi nevoie de conectarea la o stație de încărcare de pe litoral”, a declarat Sean Puchalski din cadrul Corvus Energy, compania care furnizează bateriile.

Compania Corvus, care are sedii în Norvegia și Canada, a furnizat baterii pentru aproximativ 400 de nave, dintre care aproximativ un sfert sunt complet electrice. Cele mai multe dintre acestea sunt feriboturi care transportă pasageri și autoturisme și care circulă prin fiordurile norvegiene, unde operatorii de nave se confruntă cu restricții mari privind emisiile de CO2 și alți poluanții toxici ai aerului, precum dioxidul de sulf și oxizii de azot.

Petrolierul japonez este primul proiect al companiei Corvus ce presupune dezvoltarea unui cargobot complet electric. Deținătorii companiei speră că e5 va fi primul dintre sutele de astfel de nave.

Numărul navelor alimentate de baterii a crescut de la aproape zero, acum un deceniu, la sute, în prezent. Bateria petrolierului e5 este una relativ mare pentru navele electrice din prezent, deși sunt în curs de dezvoltare și alte câteva proiecte mai mari. Yara Birkeland, o navă-container ce va avea o lungime de 80 de metri, va folosi un sistem de baterii cu o putere de 9 MWh pentru propulsie. Aceasta va fi lansată la sfârșitul anului 2021. De asemenea, Corvus furnizează baterii cu o putere de 10 MWh pentru AIDAPerla, o navă de croazieră cu o capacitate de 3.330 de pasageri.

Doi factori principali dau impuls bateriilor maritime. În primul rând, tehnologia litiu-ion a devenit semnificativ mai ieftină datorită dezvoltării mașinilor electrice. În anul 2020, prețurile medii ale pachetelor de baterii au fost de aproximativ 140 de dolari pe kilowatt-oră, în scădere față de aproximativ 670 de dolari în anul 2013. „Ne așteptăm ca, până în anul 2023, prețul să scadă la aproximativ 100 de dolari pe kilowatt-oră ”, a declarat un reprezentat al BloombergNEF, o firmă de consultanță în cercetare.

În al doilea rând, companiilor de transport maritim li se cere să își scadă amprenta de carbon. Potrivit Organizației Maritime Internaționale (OMI), filiala Organizației Națiunilor Unite care reglementează această industrie, navele de marfă contribuie cu aproximativ 3% la emisiile anuale de gaze cu efect de seră. În anul 2018, OMI a convenit ca până în anul 2050 să reducă emisiile produse în urma transportului maritim cu 50% față de nivelurile din anul 2008. Acesta este un obiectiv care stimulează investițiile nu numai în baterii, ci și în combustibili mai curați, precum hidrogenul și amoniacul.

„Pentru a dezvolta tehnologiile și infrastructura care, în cele din urmă, ar putea fi extinse pentru nave mai mari, ce pot parcurge distanțe mai lungi, sunt necesare proiecte similare cu cel al petrolierului e5”, a declarat Narve Mjøs, directorul Programului de Transport Verde pentru DNV GL, o companie de consultanță internațională din Oslo.

„Aici, în Norvegia, majoritatea tehnologiilor și combustibililor ecologici au fost folosiți, mai întâi, în cadrul insulelor și fiordurilor noastre. Totuși, este important ca aceste tehnologii să fie integrate în transportul maritim pe scară largă”, a adăugat acesta.

Mjøs este de părere că, în cele din urmă, fiecare navă va avea un anumit tip de sistem de baterii, fie pentru a propulsa nava, în timp ce aceasta se află pe mare, fie pentru a menține luminile și echipamentele navei în funcțiune atunci când aceasta este ancorată. Totuși navele de marfă care traversează oceanul nu vor putea fi niciodată alimentate doar de baterii. Pentru a naviga zile sau săptămâni fără ca acestea să fie reîncărcate, o navă ar trebui să transporte atât de multe baterii, încât nu ar mai fi loc pentru încărcătură.

De aceea, companiile precum Corvus își extind domeniul de activitate. În data de 1 februarie 2021, Corvus a anunțat că va începe să dezvolte, pe scară largă, sisteme de celule de combustibil pe bază de hidrogen pentru nave, care vor fi asociate cu bateriile litiu-ion (modulele cu celule de combustibil convertesc energia chimică în energie electrică fără a arde combustibilul). Compania intenționează să prezinte primul său sistem combinat până în anul 2023.

„Corvus este, cu siguranță, interesată să depășească limitele cu privire la tehnologia bateriilor. Cu toate acesta, în cazul în care raza de acțiune a navei este prea mare, sau bateria nu acoperă cerințele acesteia, vom adăuga și celula de combustibil,” a declarat Puchalski.