TehnoȘtiri

DEZVOLTAREA UNUI TIP DE IA PENTRU CONFERINȚELE ONLINE

(c) Nathan Stirk/Getty Images

O companie IT a dezvoltat o inteligență artificială pentru software-ul său de videoconferință, care are drept scop facilitarea discuțiilor de la distanță, prin evidențierea celor mai pozitive reacții din partea publicului.

Acest tip de inteligență artificială, denumit AffectiveSpotlight, identifică fețele participanților și utilizează o rețea neuronală pentru a clasifica expresiile acestora în emoții, precum tristețe, fericire, surprindere și limbaj non-verbal, precum scuturarea capului și încuviințarea. De asemenea, utilizează un sistem de detectare a formei sprâncenelor pentru a evidenția anumite expresii faciale, precum confuzia.

Fiecare expresie este evaluată între 0 și 1, răspunsurile pozitive obținând un punctaj mai mare. La fiecare 15 secunde, IA evidențiază prezentatorului persoana cu cel mai mare punctaj, în acea perioadă de timp.

Un purtător de cuvânt al Microsoft Research a declarat faptul că „evidențierea reacțiilor pozitive din partea audienței, îl face pe prezentator mai conștient de transmiterea informațiilor, realizându-se astfel, o buclă de feedback comunicativ”.

În urma unui sondaj realizat de către echipa de cercetare, efectuat asupra a 175 de respondenți, a fost constatat faptul că 83% dintre cei care realizează prezentări online în cadrul acestei platforme, pierd adesea feedback-ul relevant al audienței, în special indicii sociali non-verbali.

Pentru a observa dacă AfectiveSpotlight ar putea ajuta la rezolvarea acestei probleme, echipa de cercetare a testat rezultatele sondajului prin utilizarea software-ului, care a evidențiat reacțiile membrilor audienței, în mod aleatoriu. AfectiveSpotlight a evidențiat doar 40% dintre participanții prezenți în timpul discuțiilor, comparativ cu 87% prin software-ul aleatoriu. Vorbitorii au raportat un sentiment mai pozitiv în ceea ce privește efectuarea unei prezentări prin intermediul AffectiveSpotlight, deși membrii audienței nu au putut discerne o diferență privind calitatea prezentării de la cei care utilizează acest tip de IA.

Rua M. Williams din cadrul Universității Purdue, Indiana, se întreabă dacă IA este cu adevărat de folos utilizatorilor. „În cel mai bun caz, este cu siguranță dubios faptul că orice interpretare bazată doar pe audio sau video, sau ambele, poate fi vreodată exactă”.

De asemenea, Williams este îngrijorat cu privire la faptul că utilizarea IA pentru analizarea emoțiile umane, care sunt mai complicate decât ar putea părea, este destul de problematică. „În timp ce unele studii similare pot menționa probleme de confidențialitate și consimțământ, niciunul nu explică vreodată modul în care cineva ar putea contesta o interpretare inexactă a efectului său”.