TehnoȘtiri

DE CE PROGRAMELE DE ȘTIRI ÎNCEP ÎNTOTDEAUNA CU VEȘTILE PROASTE?

Majoritatea știrilor prezintă în prim-plan dezastre, infracțiuni și contravenții. Acest lucru este provocat, parțial, de convenția media, existând vechea zicală „if it bleeds it leads”. Multe publicații jurnalistice au ca principal subiect descoperirea scandalurilor instituționale sau a incapabilităților persoanelor de la putere (mass-media fiind considerată „a patra putere din stat” care ajută la menținerea sub control a persoanelor aflate la putere). De asemenea, poveștile negative sunt importante și în sens practic deoarece, prin intermediul acestora, oamenii sunt informați cu privire la diverse pericole, precum pandemiile globale sau vremea nefavorabilă.

Cu toate acestea, există o altă latură a acestei întrebări: cererea covârșitoare a cititorilor pentru obscuritate și pericol. Acest lucru este, probabil, explicat de ceea ce psihologii au catalogat-o ca  fiind o „prejudecată a negativității”. Acest lucru se traduce prin faptul că oamenii acordă mai multă atenție și își amintesc mult mai ușor experiențele negative. Suntem mai predispuși să vedem fețele furioase decât cele fericite dintr-o mulțime, iar multe dintre limbile vorbite prezintă un vocabular mult mai larg în ceea ce privește descrierea de emoții negative decât pozitive.

Această prejudecată a evoluat, probabil, ca mecanism de supraviețuire și ne afectează modul în care percepem știrile. În cadrul unui studiu, efectuat în anul 2014, un grup de cercetători din SUA și Canada au urmărit mișcările ochilor unor voluntari, în timp ce aceștia navigau pe un site de știri online și au constatat faptul că persoanele care au declarat că preferă știri pozitive au petrecut mai mult timp vizualizând știrile negative.

În cadrul unui alt studiu, condus de Universitatea din Michigan, s-a arătat că, în 17 țări, oamenii au prezentat, în medie, reacții emoționale mai puternice (măsurate prin conductanța pielii și modificarea ritmului cardiac) la știrile negative. Totuși, acest lucru nu a fost prezent în cadrul întregii populații, așadar, cercetătorii sunt de părere că ar putea exista și o piață de nișă pentru știrile pozitive.