TehnoȘtiri

SUV-URILE ANULEAZĂ BENEFICIILE CLIMATICE CREATE DE MAȘINILE ELECTRICE

(c) Jens Schlueter/Getty Images

„Vestea bună este că, în anul 2020, un număr tot mai mare de oameni au achiziționat mașini electrice. Vestea mai puțin bună este aceea că și SUV-urile au devenit mai populare. Scăderea consumului de carburanți datorită primei tendințe a fost complet anulată de cea de-a doua”, a declarat Laura Cozzi și Apostolos Petropoulos din cadrul Agenției Internaționale pentru Energie din Paris.

Popularitatea din ce în ce mai mare a SUV-urilor face din ce în ce mai dificilă reducerea emisiilor de dioxid de carbon și îndeplinirea obiectivelor climatice. „Conducerile statelor trebuie să găsească modalități de a-i convinge pe consumatori să aleagă mașini mai mici și mai eficiente”, a declarat Petropoulos.

În anul 2020 se estimează că, în cazul mașinilor convenționale, cu excepția SUV-urilor, consumul de combustibil a scăzut cu 10% sau cu peste 1,8 milioane de barili pe zi. Cea mai mare parte a acestei scăderi s-a datorat reducerii deplasărilor din cauza pandemiei și, prin urmare, a fost doar o scădere temporară.

Cu toate acestea, o mică parte a acestei scăderi, și anume aproximativ 40.000 de barili pe zi, s-a datorat creșterii ponderii vehiculelor electrice, au estimat Cozzi și Petropoulos.

„În anul 2020 s-a observat o creștere a vânzărilor globale de mașini electrice”, a declarat Petropoulos.

Din păcate, a crescut, de asemenea, și numărul SUV-urilor. În timp ce, în anul 2020, vânzările generale de autoturisme au scăzut, 42% dintre cumpărători au ales să achiziționeze un SUV, cu 3% mai mulți față de anul 2019.

În comparație cu anul 2010, când existau aproximativ 50 de milioane de SUV-uri, în prezent, există peste 280 de milioane de SUV-uri active la nivel global. În medie, SUV-urile consumă cu 20% mai mult carburant pe kilometru decât o mașină de dimensiuni medii.

„Creșterea vânzărilor de SUV-uri din anul 2020 a condus la o creștere a consumului de carburant, care a anulat efectul produs de mașinile electrice”, a declarat Petropoulos

Între anii 2010 și 2020, emisiile globale de CO2, produse de mașinile convenționale au scăzut cu aproape 350 megatone, datorită unor factori precum îmbunătățirea eficienței consumului de combustibil și creșterea numărului de vehicule electrice. Cu toate acestea, emisiile provenite de la SUV-uri au crescut cu peste 500 de megatone.

Această tendință arată faptul că emisiile totale, produse de toate tipurile de mașini, nu scad, în ciuda creșterii vânzării de vehicule electrice (EV). „În timp ce creșterea vânzărilor vehiculelor electrice este încurajatoare, explozia vânzărilor SUV-urilor este sfâșietoare”, a declarat Glen Peters din cadrul Centrului CICERO pentru Cercetări Climatice Internaționale din Norvegia.

„Există multe motive pentru care popularitatea SUV-urilor a crescut. Datorită creșterii prosperității în anumite țări, precum India și Africa de Sud, majoritatea oamenilor își pot permite astfel de mașini. Unii oameni le asociază cu simboluri ale statutului social”, a declarat Petropoulos

El a adăugat faptul că SUV-urile sunt puternic promovate de producătorii auto, deoarece marjele de profit sunt mai mari în cazul acestor vehicule.

Unele țări, inclusiv Franța, au introdus o serie de proiecte de lege ce presupun taxe mai mari pentru mașinile mai grele. Totuși, Peters este de părere că oamenii care sunt suficient de bogați pentru a-și permite achiziționarea unor astfel de autovehicule nu vor fi descurajați de taxele ușor mai mari.

„În prezent sunt disponibile și o serie de SUV-uri electrice. Sperăm că, în timp, vehiculele electrice vor pătrunde pe piața SUV-urilor. Totuși, eu sunt de părere că va dura ceva timp pentru ca acest lucru să aibă loc”, a adăugat Peters.

„Chiar dacă acest lucru se va întâmpla, trecerea la SUV-uri electrice nu este o soluție ideală. Este nevoie de mai multe resurse, inclusiv baterii mai mari, pentru a construi SUV-uri electrice. În plus, aceste vehicule vor consuma cu aproximativ 15% mai multă energie electrică”, a declarat Petropoulos.

Acest lucru se traduce în emisii mai mari, cu excepția cazului în care energia electrică provine în totalitate din surse regenerabile. Totuși cererea tot mai mare de energie electrică face mai dificilă ecologizarea producerii acesteia.