TehnoȘtiri

PRIMUL TURNEU DE ȘAH CUANTIC

(c) lucadp/Getty Images

Primul turneu de șah cuantic din lume a avut loc în timpul conferinței virtuale „Q2B”, iar un jucător, cercetător în cadrul companiei Amazon, a învins reprezentanții altor cinci companii implicate în calculul cuantic.

Șahul cuantic, dezvoltat de Chris Cantwell în cadrul Quantum Realm Games din California, este o versiune ciudată a familiarului joc de șah. Regulile încorporează mai multe idei din mecanica cuantică. Piesele pot fi plasate printr-o suprapunere a două locații, ceea ce înseamnă că o piesă poate ocupa mai mult de un pătrățel simultan, procedeu denumit „superpoziție spațială”.

De asemenea, piesele pot fi încurcate între ele, astfel încât măsurarea locației unei piese cuantice de șah (identificarea superpoziției piesei de șah) determină și locația piesei care face măsurarea. Nu există termenii de „șah” sau „șah mat”, mutarea de încheiere a jocului în șahul obișnuit, deoarece regele poate face întotdeauna o mișcare cuantică, astfel încât să fie în mai multe locuri simultan. Prin urmare, pentru a câștiga jocul, regele adversarului trebuie capturat în timp ce este realizată o măsurare cuantică robustă a locației sale.

Dacă o piesă se află în superpoziție (în două poziții simultan), capturarea piesei dintr-o anumită poziție ar putea lăsa liberă cealaltă, astfel adversarul nu ar pierde deoarece încă deține jumătate de rege. Acest lucru face ca jocul să fie extrem de complicat.

„Este ca și cum ai juca într-un multivers, în care diferitele table de șah [din universuri diferite] sunt conectate între ele”, a declarat Spiros Michalakis din cadrul Institutului de Tehnologie din California, în timpul unei transmisiuni live a turneului din 9 decembrie 2020.

El și celelalte gazde ale turneului au discutat despre posibilitatea unei „alergări infinite a regelui”, în care un jucător care pierde amână sfârșitul jocului la nesfârșit, continuând să-și mute regele în superpoziții cu suprapuneri cuantice din ce în ce mai multe. „Totuși, în cele din urmă, probabilitatea ca regele să fie pe un anumit pătrățel ar fi atât de scăzută încât computerul ar trebui să rotunjească calculele prin lipsă, iar toți regii aflați în superpoziții ar dispărea”, a declarat Cantwell.

În practică, jocurile din turneu au fost cronometrate. În runda finală, jucătorul companiei Amazon, Aleksander Kubica, l-a învins pe Doug Strain din cadrul companiei Google, deoarece Strain a rămas fără timp.

„Scopul final al șahului cuantic, care este disponibil publicului pe platforma Steam, este de a învăța principiile de bază ale mecanicii cuantice prin intermediul unui joc familiar”, a declarat Cantwell.

„Știm un joc de societate numit șah, iar tu aplici conceptele cuantice în combinație cu cele ale jocului cunoscut”, a declarat în timpul transmisiunii live, Anna Rudolf, jucătoare de șah internațional Grandmaster. Șahul cuantic este mult mai complex decât versiunea normală, dar rămând aceleași concepte de bază, a adăugat aceasta.

„Cred că este cu adevărat incredibil ideea de a asocia mecanica cuantică cu ceva care este un joc mai ușor de înțeles și practic, în care oamenii au o mulțime de gânduri”, a declarat Alex Winter în timpul unei vizite surpriză a transmisiunii live.