În urma unui studiu, s-a constatat faptul că mașinile hibride plug-in emit un nivel ridicat de dioxid de carbon, care este de 2,5 ori mai mare decât cel obținut în testele oficiale ale producătorilor. Deci, merită mașinile hibride plug-in să fie achiziționate?
Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) ar trebui să reprezinte compromisul perfect între utilitate și emisiile de carbon. Acestea sunt dotate cu un motor electric, pentru deplasările în oraș și un motor convențional, cu ardere internă, care are o autonomie mai mare pentru deplasările pe distanțe mari. Însă, aceste mașini s-ar putea să nu fie atât de ecologice precum par.
Un nou raport al grupului de campanie pentru Transport și Mediu (T&E) a arătat faptul că PHEV-urile emit, în medie, o cantitate de CO2 care este de peste 2,5 ori mai mare decât valorile oficiale ale producătorilor auto. Grupul recomandă guvernului britanic să elimine, treptat, mașinile a căror motoare sunt cu combustie internă (ICE), mașinile hibride convenționale și PHEV-urile.
Ce cantitate de CO2 emit PHEV-urile?
Testele de laborator, pentru mașinile de tip PHEV, au constatat faptul că acestea emit, în medie, aproximativ 44g de CO2/km. Cu toate acestea, T&E a analizat datele privind consumul de combustibil, de la 20.000 de vehicule PHEV din întreaga lume, și a constatat că valoarea reală este de 117 g CO2/km.
O mașină hibridă convențională, care se poate alimenta cu energie electrică prin frânarea acesteia, emite aproximativ 135g de CO2/km, iar o mașină ICE emite între 164g și 167g de CO2/km.
De ce mașinile de tip PHEV emit mult mai mult CO2 decât era de așteptat?
PHEV-urile au potențialul de a funcționa doar pe baza bateriei electrice a acestora, permițând adesea o autonomie de cel puțin 32 de kilometri, cu zero emisii. Cu toate acestea, șoferul trebuie să alimenteze în mod regulat bateria, pentru a o menține încărcată, însă T&E susține faptul că majoritatea deținătorilor acestor mașini nu procedează conform recomandărilor.
Dr. Ian Walker, care studiază psihologia mediului, în cadrul Universității din Bath, nu este surprins de acest comportament. „De fapt cred că trebuie să ne întrebăm, cine cumpără vehicule ecologice din cauza preocupării lor asupra mediului?”, a declarat acesta. Prin intermediul cercetărilor sale, s-a descoperit faptul că preocuparea în legătură cu mediul este scăzută, pe lista factorilor pe care oamenii îi iau în considerare atunci când cumpără o mașină.
„Oamenii, care sunt cu adevărat preocupați de mediu, nu conduc deloc o mașină sau cu siguranță nu le utilizează într-un mod convențional”, a menționat Dr. Ian Walker. Acesta subliniază faptul că multe PHEV-uri sunt SUV-uri, care consumă mult mai multă energie decât mașinile mici.
Deci, de ce achiziționează oamenii PHEV-uri, dacă nu pentru beneficiile motorului electric? Walker susține faptul că un motiv important este reprezentat de către proiectele de subvenții a guvernelor, care reduc costurile achiziționării acestor mașini.
Chiar și atunci când un PHEV este condus în modul zero emisii, recomandat de către guverne, majoritatea șoferilor continuă să utilizeze motorul convențional, care arde combustibil și emite CO2.
Aceștia au descoperit faptul că multe modele de mașini au revenit la motorul convențional, atunci când temperaturile exterioare erau prea scăzute sau viteza de deplasare era prea mare. „Este aproape imposibil ca o mașină să nu emită CO2, chiar și pe distanțe scurte, în mod regulat”, a adăugat Walker.
Ar trebui să cumpărăm în continuare PHEV-uri?
Walker consideră faptul că dezbaterea, cu privire la cel mai bun tip de mașină, pune întrebarea greșită. „Se pare că discuția începe cu presupunerea că toată lumea va avea o mașină și o va folosi tot timpul”, a menționat acesta. În loc să achiziționăm cea mai bună mașină pentru stilul nostru de viață, ar trebui să ne schimbăm stilul de viață, astfel încât să nu avem nevoie să conducem permanent.