TehnoȘtiri

COMPANIILE POT URMĂRI SEMNALELE FIZICE ALE TELEFONULUI

Un startup colectează date despre momentul în care ridici telefonul sau utilizezi diverse aplicații mobile pentru activități sportive.

În anul 2020, Google și Apple au luat măsuri în ceea ce privește colectarea datelor, susținând faptul că vor ajuta utilizatorii să se protejeze împotriva a sute de companii, care generează profiluri pe baza comportamentului online.

În ianuarie, oficialii Google au declarat faptul că vor elimina treptat cookie-urile de la aplicațiile terță, din cadrul browserului Chrome, ceea ce va face mai dificilă urmărirea preferințelor oamenilor de către agențiile de publicitate. Editorii și agenții de publicitate folosesc cookie-uri pentru a analiza datele plăților online, site-urile vizitate și cuvintele căutate de către utilizatori. Aceste profiluri reflectă interesele noastre politice, sănătatea, tipurile de cumpărături, rasa, sexul și multe altele. În mod semnificativ, Google va colecta în continuare date de la propriul motor de căutare, plus site-uri precum YouTube sau Gmail.

Între timp, oficialii Apple au declarat faptul că, într-o viitoare versiune de iOS, vor impune aplicațiilor să solicite utilizatorilor acordul de urmărire a activității acestora, deși a întârziat data efectivă până anul viitor, după reclamațiile companiei Facebook. Un sondaj din luna iunie a arătat faptul că 80% dintre respondenți nu ar opta pentru o astfel de urmărire.

Această colaborare, dintre Google și Apple, va micșora industria intermediarilor care generează profilurile utilizatorilor, din amprentele digitale ale persoanelor. Însă „companiile mari cu depozite uriașe de date ale consumatorilor acestora, probabil că nu vor fi afectate într-un mod foarte negativ”, a menționat Charles Manning, CEO al platformei de analiză Kochava.

Companiile care se află în căutarea unor noi modalități de a clasifica utilizatorii și de a-și adapta conținutul apelează la un nou instrument: semnalele fizice ale telefonului.

„Conform declarațiilor oficialilor Apple, consumatorii devin mai conștienți de confidențialitatea datelor și de eliminarea cookie-urilor”, a declarat Abhishek Sen, cofondator al NumberEight, un startup de „inteligență contextuală” din Marea Britanie, care deduce comportamentul utilizatorilor prin intermediul senzorilor din cadrul smartphone-urilor.

Sen descrie produsul principal al companiei NumberEight drept „software de predicție contextuală”. Instrumentul ajută aplicațiile să deducă activitatea utilizatorilor, pe baza datelor transmise de senzorii unui smartphone, indiferent dacă utilizatorii aleargă, stau, conduc sau  călătoresc cu trenul.

Majoritatea smartphone-urilor au componente interne care înregistrează date despre mișcările dispozitivului. Dacă ați folosit vreodată busola pe telefon, aceasta funcționează datorită senzorilor interni precum accelerometrul, care poate indica direcția spre care vă îndreptați și magnetometrul, care este atras de polii magnetici. De asemenea, multitudinea de senzori, conferă funcții precum „trezire afișaj la ridicare”, unde telefonul dumneavoastră se aprinde atunci când îl ridicați sau conținutul de pe ecran se rotește orizontală pentru a viziona un film.

Sen are multe cunoștințe despre senzorii telefoanelor, pe care le-a dobândit când lucra în acest domeniu, în cadrul companiilor Blackberry și Apple. O iterație anterioară a tehnologiei NumberEight a fost construită în jurul călătoriilor, colectând date despre senzori, ca parte a cercetărilor efectuate asupra navetiștilor din Londra, ale căror tarife de autobuz și tren se bazează pe distanța parcursă.

Cercetarea navetiștilor a inclus interpretarea datelor senzorilor pentru a determina momentul în care un călător a ieșit dintr-un tren sau autobuz, pentru a-și percepe tariful automat. Însă, având în vedere „ciclul de vânzări incredibil de lung” al contractelor publice, aplicația a fost direcționată către industria muzicală și alte servicii comerciale.

Companiile precum NumberEight sau concurenții acesteia Sentiance și Neura, utilizează datele senzorilor pentru a clasifica utilizatorii. În loc să construiască un profil care să vizeze, de exemplu, femeile cu vârsta de peste 35 de ani, un serviciu ar putea direcționa anunțurile către „cei mai în vârstă” sau să își adapteze interfața cu utilizatorul, pentru navetiști care se întorc de la serviciu. Feedback-ul senzorilor oferă „context” asupra comportamentului fizic al utilizatorului.

Sen susține faptul că NumberEight restricționează modul în care clienții pot colecta și combina datele utilizatorilor. De exemplu, o aplicație de jocuri poate afla care dintre utilizatorii săi efectuează cele mai multe achiziții în cadrul acesteia. De asemenea, NumberEight poate determina dacă aceste persoane sunt, de exemplu, sportivi sau navetiști pe distanțe lungi.

O aplicație muzicală poate utiliza acest instrument pentru a determina când este cel mai probabil ca, utilizatorii să omită anumite melodii, în funcție de activitate, de exemplu când acesta face jogging sau stă acasă. Aceștia pot personaliza aplicația pe baza informațiilor, în timp real, despre activitățile utilizatorilor.

Într-un domeniu de reglementare în creștere și control public, Sen consideră faptul că acest context al comportamentului online va deveni mai important, deoarece specialiștii în marketing nu mai pot analiza profilurile bazate pe activitatea online a unui utilizator. În loc să cunoască datele demografice sau preferințele personale ale unui utilizator, serviciile vor analiza datele existente despre activitatea unui utilizator în propriile aplicații, cu informații despre ceea ce fac fizic în acel moment.

„Mărcile sunt forțate să își regândească campaniile online, care au fost întotdeauna bazate pe „vreau să cunosc individul și să le cunosc preferințele”. Nu este nevoie să cunoști individul. Trebuie doar să afli dacă produsul sau serviciul dumneavoastră va ajunge la publicul potrivit”, a adăugat acesta.

„Modificările făcute de Apple pot determina unele aplicații să renunțe complet la schimbul tradițional de date. Ar prefera să nu colecteze datele în detrimentul trimiterii unui mesaj, prin care notifică utilizatorii că activitatea online a acestora este urmărită, chiar dacă ar putea fi o măsură foarte bună”, a declarat Manning, CEO-ul Kochava.

Nici Apple, nici Google nu ar interzice aplicațiilor să urmărească ceea ce fac utilizatorii, în propriile aplicații, sau pe site-urile lor web. Și asta ar putea favoriza alte companii, precum Facebook, cu stocuri mari de date privind utilizatorii.