TehnoȘtiri

MAȘINILE ELECTRICE LUCID CONCUREAZĂ CU MODELELE TESLA

Compania producătoare de mașini electrice, Lucid, nu agrează expresia „ucigașul Teslei”, dar comparația este inevitabilă. În urmă cu doi ani, compania a primit un miliard de dolari din partea Arabiei Saudite și lucrează la Lucid Air, un sedan electric, cu baterii de ultimă generație, care amintește de modelul Tesla S. Oficialii companiei Lucid au anunțat faptul că lansarea oficială a mașinii va avea loc în luna septembrie a anului 2020, iar vânzarea pe piață poate începe în anul 2021.

Tehnologia prin care Lucid încearcă să se diferențieze de Tesla este sistemul său avansat de asistență pentru șoferi (ADAS), denumit DreamDrive. Elon Musk are obiective ambițioase pentru tehnologia Autopilot, a modelelor Tesla, dar compania nu a reușit să le îndeplinească. Un factor al neîndeplinirii obiectivului Tesla este faptul că Musk a exclus utilizarea tehnologiei lidar, un senzor care este utilizat pe scară largă de către companii care încearcă să dezvolte vehicule autonome.

„Oricine se bazează pe tehnologia lidar este sortit eșecului”, a spus Musk, în cadrul unui eveniment din anul 2019, pentru a arăta progresele Tesla în utilizarea tehnologiei autonome. Musk consideră că radarul și camerele video vor fi suficiente pentru a obține o tehnologie autonomă deplină, iar lidar este o „cârjă” care distrage companiile de la urmărirea descoperirilor fundamentale.

Lucid nu este de acord. La începutul lunii august 2020, compania a anunțat că primul său vehicul va avea un senzor lidar de înaltă rezoluție, cu rază lungă de acțiune. Lucid speră că tehnologia lidar va ajuta DreamDrive să devină lider în industria mașinilor autonome.

Cum poate lidar să ajute DreamDrive

Când Lucid va lansa modelul Air în anul 2021, acesta va dispune de control adaptiv al vitezei de croazieră și de tehnologia de centrare pe banda de mers, pe care Autopilot le-a dezvoltat de câțiva ani. La început, Air nu va dispune de anumite caracteristici mai avansate ale Autopilot-ului, cum ar fi schimbarea automată a benzii.

DreamDrive ar putea fi superior Autopilot-ului în alte moduri. Modelul Air va avea o cameră video orientată spre șofer. Când sistemul de asistență al șoferului este activ, mașina va monitoriza ochii șoferului, pentru a se asigura că sunt concentrați asupra drumului. Dacă șoferul privește în altă direcție decât cea a drumului, pentru un timp îndelungat, mașina va emite un avertisment.

Eugene Lee, directorul din cadrul ADAS al Lucid, compară această caracteristică cu Super Cruise-ul modelelor de mașini produse de General Motors, considerată a fi, pe scară largă, liderul ADAS în industria autovehiculelor autonome.

De asemenea, Lucid are cinci radare care oferă acoperire la un unghi de 360 de grade. Acest lucru ar trebui să consolideze alerta de trafic a mașinilor din apropiere. Mașinile Tesla au un singur radar, orientat în față.

Lidar-ul din dotarea modelului Lucid ar putea ajuta DreamDrive să devină superior Autopilot-ului, în sarcina de bază de a nu intra în diverse obiecte. Doi șoferi Tesla au murit în urma incapabilității Autopilot-ului de a încetini, pentru a preveni o coliziune cu camioanele care traversau drumul. Un al treilea șofer a murit când mașina lui a intrat într-un despărțitor de benzii din beton. Câțiva alți proprietari de Tesla au suferit accidente non-fatale, atunci când Autopilotul nu a identificat camioanele de pompieri parcate sau mașinile de poliție.

Această problemă nu este unică pentru Tesla. Sistemele ADAS, care se bazează pe radar, ignoră în mod obișnuit obiectele staționare, deoarece radarul nu are rezoluția necesară de a distinge o mașină staționată pe banda de deplasare de o mașină parcată lângă drum sau un semn de circulație metalic atârnat deasupra acesteia. Detectarea imaginilor, folosind camerele video, depinde de algoritmii de învățare automată care pot fi ineficienți în situații neobișnuite.

În schimb, lidar este extrem de fiabil la detectarea unor obiecte mari, staționare, precum o camionetă sau o barieră de beton. Lidar funcționează la fel de bine, în toate condițiile de iluminare, și poate detecta obiecte neobișnuite la fel de bine ca în cazul celor uzuale. Deci Lucid poate fi capabil să producă un ADAS care poate să reducă accidentele cu mașinile parcate, în comparație cu Autopilot sau alte produse ADAS de pe piață.

O direcție ambițioasă

Lucid nu va fi primul producător auto care introduce pe piață un senzor LIDAR, această onoare revenindu-i companiei Audi, care, în urmă cu câțiva ani, a produs un model A7, dotat cu lidar. Dar lidar-ul din dotarea Audi era relativ primitiv, având doar patru linii de rezoluție verticală, în timp ce lidar-ul lui Lucid va avea mai mult de 100 de linii. De asemenea, va avea un unghi de acoperire de 120 de grade pe orizontală și 25 de grade pe verticală, oferindu-i o vedere largă a drumului din față, dar limitată pe laterale sau în spate. Reprezentanții companiei Lucid susțin că lidar-ul său va avea o rază de detecție de 150 de metri, pentru obiecte cu o reflectivitate de 10%, ceea ce îl plasează aproximativ la egalitate cu unitățile lidar, utilizate pentru prototipuri complet autonome.

În următorii ani, Lucid nu va fi singura companie auto care va vinde senzori lidar de ultimă generație. Volvo a anunțat în luna mai a anului 2020 că în anul 2022 va începe livrările pe piața globală a tehnologiei lidar de ultimă generație, care se află în dotarea modelului auto Luminar.

Cel mai probabil, mașinile nu au nevoie de dispozitive atât de puternice pentru funcționalitatea de bază a ADAS, dar senzorul ar putea oferi acestor companii noi oportunități. În următorii câțiva ani, Lucid speră să realizeze capabilități mai sofisticate, printr-o actualizare a software-ului.

Se preconizează ca tehnologia de schimbare automată a benzii să fie livrată odată cu primul upgrade de software important, la aproximativ un an de la lansare. Acoperirea radar de 360 de grade a modelului Air ar putea ajuta DreamDrive să facă acest lucru într-un mod mai sigur decât rivalii săi, precum Tesla, care oferă doar un radar orientat frontal.

De asemenea, actualizarea va permite șoferilor, în anumite circumstanțe, să-și ia mâinile de pe volan, bazându-se pe tehnologia de urmărire a ochilor, pentru a asigura atenția șoferului asupra drumului. În acest caz, un senzor puternic lidar va oferi o marjă suplimentară de siguranță, detectând obiecte pe care camerele și radarul le-ar putea omite.

La un an după lansare, Lucid își propune să livreze un sistem care nu necesită „atenția la drum sau mâinile pe volan”. Se presupune că vehiculul va fi suficient de inteligent pentru a detecta situația în care se confruntă cu o situație complicată și de a avertiza șoferul să preia controlul. Volvo lucrează la un sistem similar de conducere pe autostrăzi.

Dacă un șofer nu a fost atent la drum, este nevoie de câteva secunde pentru a se orienta complet. Așadar, este ușor să-ți imaginezi o situație în care un șofer este neatent la drum.

De asemenea, Lucid merită aprecieri pentru stabilirea așteptărilor realiste pentru tehnologia sa, ADAS. De o bună perioadă, Musk susține că vehiculele Tesla vor avea, în curând, capacitatea de a se deplasa fără șoferi, fiind atât de sofisticate încât clienții ar putea să câștige bani în plus, utilizând mașina drept taxiuri fără șoferi.