O nouă versiune a vechiului joc de masă chinezesc Go, care folosește tehnologia cuantică pentru a adăuga un element aleatoriu, ar putea fi un test mai dur pentru inteligența artificială, față de jocurile de masă obișnuite.
Xian-Min Jin de la Universitatea Shanghai Jiao Tong din China a declarat că: „Jocurile de masă au fost de mult timp bune pentru testarea inteligenței artificiale, deoarece aceste jocuri oferă situații apropiate lumii, cu reguli specifice și simple”. În Go, jucătorii plasează pe rând o piatră pe o placă, încercând să înconjoare și să surprindă pietrele adversarului. Există 10171 de combinații posibile, comparativ cu aproximativ 1050 pentru șah, ceea ce face din Go un joc mult mai complex.
AlphaZero, o inteligență artificială creată de DeepMind, a stăpânit această complexitate pentru a deveni cel mai bun jucător Go din lume, dar acum Jin și colegii săi au dezvoltat o nouă versiune de Go, care este și mai complexă.
Go-ul cuantic poate fi jucat pe o placă obișnuită, dar necesită un calculator care să înregistreze starea jocului și a echipamentelor pentru a genera perechi de fotoni cuantici. Fiecare jucător plasează două pietre odată, pe rând, reprezentând o superpoziție a două posibile locații ale unei singure pietre cuantice. Atunci când o piatră nouă este pusă lângă oricare dintre aceste locații, se măsoară starea cuantică a unei perechi de fotoni, pentru a determina locația originală a pietrei, prăbușind superpoziția, iar apoi cealaltă piatră este îndepărtată.
Această randomizare face ca jocul să fie mai complex. Jucătorii pot alege să ajusteze probabilitatea ca piatra cuantică să apară într-o locație, ceea ce înseamnă că nu trebuie să fie 50-50. Aceasta îi permite unui jucător să aibă mai multe informații decât oponentul său, despre locul în care o piatră va apărea.
Inteligența artificială poate învinge oamenii la astfel de jocuri cu „informații ascunse”, cum ar fi anumite variante de poker, dar complexitatea lui Go aduce o nouă provocare.
Mike Cook de la Universitatea Regina Maria din Londra spune că: „Quantum Go adaugă mult mai multă complexitate la Go-ul obișnuit, prin extinderea posibilelor moduri în care placa se poate schimba la fiecare rundă, iar acest lucru creează multă încărcătură mentală la planificare”. „Terminați planificarea pentru mai multe variante posibile diferite”. Acest lucru necesită mai multă putere de calcul.
„Întrucât inteligența artificială depășește inteligența oamenilor în diverse domenii, regimul cuantic poate fi singurul spațiu în care conștiința și intuiția umană pot bate puterea de calcul uriașă a inteligenței artificiale”, spune Jin. Echipa nu a pregătit încă o inteligență artificială pentru a juca Go-ul cuantic, așadar nu știm dacă ar bate jucătorii umani.
Cook spune că jocurile de masă mai grele nu pot fi o cale către dezvoltare. El a declarat că: „Cercetarea inteligenței artificiale nu înseamnă doar găsirea celei mai complexe probleme posibile, ci și găsirea problemelor care sunt înșelător de simple și descoperirea motivului pentru care inteligența artificială nu se descurcă cu ele”. „Go-ul cuantic sună ca un joc foarte distractiv, dar nu cred că o să învățăm multe despre inteligență artificială bătând-o la acest joc, deși mi-ar face plăcere să văd că se întâmplă”, a mai declarat el.