TehnoȘtiri

VEHICULE DEFINITE DE SOFTWARE

NVIDIA Orin este un sistem-pe-chip (SoC), care constă în 17 miliarde de tranzistoare și oferă 200 de trilioane de operații pe secundă.

Ideea mașinii de mâine ca fiind un computer pe roți este în curs de realizare. Fabricile auto ale Daimler, Mercedes-Benz vor folosi cel mai nou sistem de conducere computerizat produs de NVIDIA pentru fiecare mașină pe care o va vinde, începând din anul 2024.

Sistemul, numit Drive AGX Orin, este un sistem-pe-cip, care a fost lansat în decembrie 2019 și este planificat să fie dat spre fabricare în anul 2022. Este un sistem deschis, însă adaptat pentru Mercedes și va utiliza un software special conceput. Cele două companii susțin faptul că rezultatul, va fi o mașină definită de software: clienții vor cumpăra o mașină, apoi vor descărca periodic noi funcții, printre care unele complet noi, care nu erau cunoscute la momentul achiziției. Această capacitate va fi îmbunătățită prin utilizarea unui software în loc de hardware dedicat, sub forma unei constelații de unități de control electronice sau ECU.

„În mașinile moderne, pot exista de la 100, până la 125 de ECU-uri”, a menționat Danny Shapiro, directorul principal pentru automobile din cadrul NVIDIA. „Multe dintre acestea vor fi înlocuite cu aplicații software. Acest lucru va schimba modul în care funcționează diferite lucruri în mașină, de la ștergătoarele de parbriz, la încuietorile ușilor, precum și modul de performanță”.

Planul este de a oferi mașinilor un grad de competență de a se autoconduce cu nivelul 2 (în care mașina ajută șoferul) și nivelul 3 (unde șoferul poate face alte lucruri pe măsură ce mașina conduce singură, rămânând gata să ia înapoi volanul). Posibilitatea de a parca în sine va fi nivelul 4 (acolo unde nu este nevoie să se gândească deloc la mașină, atât timp cât funcționează într-o zonă de confort predefinită).

În toate aceste aspecte, parteneriatul NVIDIA-Daimler urmează un traseu pe care Tesla l-a creat și alții l-au urmat. Volkswagen concurează în mod cu clar Tesla, într-un proiect care abia acum dă semne de progres: o mașină integral electrică, care va folosi o arhitectură electronică unică pentru a alimenta, în cele din urmă, toate mașinile electrice și autovehiculele VW. Dezvoltarea a fost ușor întârziată din cauza dificultăților întâlnite la software.

Întrebat dacă Daimler ar angaja mulți experți în software, așa cum face Volkwagen și, astfel, va deveni o companie de software, Bernhard Wardin, purtătorul de cuvânt al diviziei autonome și a inteligenței artificiale Daimler, s-a abținut de la orice comentariu. Acesta a adăugat faptul că, deși un model de mașină a fost selectat pentru debutul noului sistem, numele său este încă necunoscut.

Un lucru care ne atrage atenția este componenta principală a sistemului. AGX Orin are 17 miliarde de tranzistoare, încorporând ceea ce NVIDIA susține că sunt noi acceleratoare de învățare profundă și de viziune a computerelor, care „livrează 200 de trilioane de operații pe secundă, de aproape 7 ori peste performanțele generației anterioare Xavier SoC de la NVIDIA”.

Este interesant de remarcat faptul că Xavier însuși a început să fie livrat abia anul trecut, după ce a fost anunțat spre sfârșitul anului 2016. La prima sa mare conferință de publicitate, în cadrul Consumer Electronics Show 2017, Xavier a fost oferit de Jen-Hsun Huang, CEO NVIDIA. Acesta a discutat împreună cu directorul de la Audi, care urma să-l folosească pe Xavier într-o mașină de „Nivelul 4”, care urma să fie lansată peste trei ani.

Așadar, un cip de 7 ori mai puternic, cu software IA mult mai avansat, este acum planificat pentru ca în anul 2024 să alimenteze o mașină cu capacități de nivel 2/3.

Nimic din toate acestea nu este menit să îi ridiculizeze pe cei de la NVIDIA sau Daimler. Este menit să ridiculizeze întreaga industrie, atât pe oamenii pasionați de tehnologie, pe cei pasionați de mașini, dar și pe jurnaliștii de tehnologie, care în ultimii doi ani nu mai credeau în mașinile autonome.

„Mașinile care îl ajută pe șofer să conducă sunt deja aici. Progresul este real, însă viitorul ne rezervă multe: tehnologia Robocar este mult mai dificilă decât am crezut”.