Multe țări au redus sau intenționează să amelioreze restricțiile de călătorie cauzate de pandemia de coronavirus. Însă, călătorii o să se confrunte cu o situație confuză, incertă, precum și cu schimbări rapide.
Pe măsură ce coronavirusul s-a răspândit în întreaga lume, foarte multe țări și-au închis granițele. Unele țări au impus ca toți călătorii să se auto-izoleze sau să intre în carantină, timp de 14 zile, iar altele au permis doar accesul propriilor cetățeni.
„Aceste măsuri au contribuit la controlul răspândirii coronavirusului. Interdicțiile de călătorie au redus numărul cazurilor noi de coronavirus, așa cum s-a observat în China și Noua Zeelandă”, a declarat Julian Tang, din cadrul Universității din Leicester, Marea Britanie.
Costurile economice și sociale sunt uriașe, în special pentru locațiile care depind în mare măsură de turism. În prezent, multe țări încearcă să amelioreze restricțiile de călătorie, fără a declanșa o revenire a unui nou val de infecții. Țările iau în calcul diferite variante, chiar și în interiorul Uniunii Europene.
Începând cu data de 9 iunie 2020, Cipru a deschis granița, unilateral, pentru un număr mic de țări europene, fără a include Marea Britanie. Astfel, călătorii din anumite țări nu vor mai trebui să se auto-izoleze după intrare în Cipru.
În mod similar, începând cu data de 15 iunie, Franța, Germania și alte câteva țări, își vor redeschide granițele pentru majoritatea țărilor europene. Franța solicită vizitatorilor din unele țări să se auto-izoleze, în mod voluntar.
Carantină la întoarcere
Începând cu data de 15 iunie, Grecia va permite călătorilor să intre în țară, fără a se autoizola, cu condiția ca zborul acestora să provină dintr-un aeroport care nu se află pe o listă cu risc ridicat, realizată de către Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației. Lista aeroporturilor, cu risc ridicat de infecție, cuprinde un ghid cu proceduri necesare de dezinfectare. Câteva aeroporturi din Marea Britanie nu sunt incluse în această listă.
Începând cu data de 1 iulie 2020, Spania va începe procesul de redeschidere a aeroporturilor. Spania planifică să încerce un sistem în care turiștii vor fi testați la sosire și vor trebui să rămână izolați în hotelurile lor, timp de 6 ore, așteptând rezultatele.
Problema redeschiderii unilaterale este faptul că vizitatorii pot fi obligați să intre în procesul de autoizolare sau carantină, la întoarcerea în țara natală. Pe data de 8 iunie, Marea Britanie a introdus, tardiv, 14 zile de autoizolare pentru călători, inclusiv rezidenții care se întorc. Pentru unele persoane, cum ar fi cele cu posibilitatea de a lucra de acasă, izolarea, la întoarcere în țara natală, poate să nu fie o problemă majoră, dar, cu siguranță, îi va descuraja pe mulți dintre aceștia.
O modalitate de a evita acest lucru este de a stabili „bule de călătorie”, grupuri de țări, cu un nivel similar de infecție cu coronavirus, care permit oamenilor să călătorească între ele, fără a fi nevoie de autoizolare sau carantină, deși este posibil să se realizeze teste medicale.
Cercetătorii sunt de acord cu această idee. „Modelul nostru ar sprijini crearea de „bule”, din punct de vedere al răspândirii virusului. Ameliorarea restricțiile de călătorie între două țări, la fel de afectate, nu ar trebui să producă un risc suplimentar”, a declarat Ellen Kuhl, din cadrul Universității Stanford.
Pe data de 14 mai, Estonia, Lituania și Letonia, au permis reluarea călătoriilor gratuite între acestea, creând una dintre primele „bule de călătorie” din lume. Alte țări iau în considerare proceduri similare.
„Ameliorarea restricțiilor de călătorie nu au condus la o creștere a numărului infecțiilor”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe din Estonia. Pe data de 1 iunie, statele baltice au dizolvat „bula”, într-un mod eficient, prin redeschiderea frontierelor cu alte țări europene.
Acum, doar persoanele sosite dintr-o țară, inclusiv Marea Britanie, Suedia și Irlanda, care au realizat deplasarea în ultimele două săptămâni și au o rată de infecție care depășește 15 infecții la 100.000 de locuitori, trebuie să rămână în carantină, în Estonia, timp de 14 zile. Astfel, călătorii pot fi supuși unui proces de carantină, dacă există un al doilea val de infecții în țara lor natală, în timp ce aceștia sunt plecați.
MAI MULTE „BULE DE CĂLĂTORIE”
Între timp, Australia și Noua Zeelandă discută despre crearea unei „bule Trans-Tasmană” care ar putea include și alte țări, precum Fiji. De asemenea, Australia discută cu Singapore, care creează o bulă de călătorie limitată cu China, bazată pe testarea călătorilor, înainte și după sosirea în țară.
Pe data de 1 mai, China a înființat un „coridor de călătorie” cu Coreea de Sud, permițând un proces de carantină scurt, pentru călătorii de afaceri.
În teorie, toate țările din regiunea Asia-Pacific, care controlează cu succes pandemia de coronavirus, ar putea forma o „mega-bulă”, dar există însă și multe obstacole.
Un obstacol este faptul că mai multe state din Australia și-au închis granițele, pentru cetățenii din alte părți ale țării, astfel oficialii statului Queensland au declarat că este posibil să nu le redeschidă, până în septembrie. Este greu de prevăzut cum Australia s-ar putea alătura bulelor internaționale, în timp ce granițele sale interne sunt închise.
Ameliorarea restricțiile sunt riscante. „Călătorii infectați nu vor provoca neapărat un focar local. Un nou focar de infecții poate fi prevenit prin izolarea rapidă a cazurilor, urmărirea eficientă a contactelor și testarea extinsă”, a declarat Moritz Kraemer, din cadrul Universității din Oxford.