TehnoȘtiri

REALITATEA AUGMENTATĂ CU AJUTORUL OGLINZILOR

(c) Shutterstock

Bazându-se pe o colecție de oglinzi cu mișcare rapidă, acest sistem de realitate augmentată poate controla modul în care utilizatorii percep atât lumea reală, cât și pe cea virtuală.

În lumea realității augmentate (AR), imaginile reale și virtuale sunt combinate pentru a crea medii captivante pentru utilizatori.În timp ce tehnologia avansează, aceasta încă a rămas o provocare cu privire la realizarea imaginilor virtuale, astfel încât să pară mai „solide” în fața obiectelor din lumea reală, fiind esențiale pentru noi în atingerea percepției în profunzime.

În prezent, o echipă de cercetători a dezvoltat un sistem AR compact,prin care folosește o serie de oglinzi în miniatură, ce comută poziții de zeci de mii de ori pe secundă, pentru a crea acest efect special.Aceștia își descriu noul sistem, printr-un studiu pe care l-au publicat, în data de 13 februarie 2020, în„IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics”.

Ocluzia se formează atunci când lumina provenită de la obiectele din prim-plan blochează lumina obiectelor aflate la distanțe mai îndepărtate.Sistemele AR aflate pe piață au ocluzie limitată, deoarece tind să se bazeze pe un singur modulator de lumină spațială (SLM),pentru a crea imagini virtuale, permițând, în același timp, ca lumina naturală a obiectelor din lumea reală să poată fi percepută și de către utilizator.

„Așa cum se poate observa la multe dispozitive comerciale, cum ar fi Microsoft Holo Lens sau Magic Leap,acestea nu blochează niveluri ridicate de lumină la intrarea obiectelor din lumea reală,conținutul virtual devenind atât de transparent încât devine dificil chiar și de văzut”, explică Brooke Krajancich, cercetător în cadrul Universității din Stanford.

Această lipsă de ocluzie poate interfera cu percepția profundă a utilizatorului, ceea ce ar putea deveni problematic pentru sarcinile care necesită precizie, cum ar fi chirurgia asistată de AR.

Pentru a obține ocluzie mai bună, unii cercetători au explorat posibilitatea unui al doilea SLM, care controlează lumina, vizavi de intrarea în joc a obiectelor din lumea reală.Cu toate acestea, încorporarea a două SLM-uri într-un singur sistem solicita orice hardware, ceea ce îl face voluminos. În schimb, Krajancich, împreună cu colegii ei, a dezvoltat un nou design care combină proiecțiile virtuale cu abilitățile de blocare a luminii,într-un singur element.

Design-ul lor se bazează pe o gamă largă de oglinzi în miniatură, care pot fi mutate individual între două stări, respective una care permite lumina și una care reflectă lumina, cu o viteză de până la zeci de mii de ori pe secundă.

În cadrul acestui set de imagini demonstrative, compozițiacapturată cu ajutorul tehnologiei prezintă îmbunătățiri semnificative atât pentru blocarea luminii, cât și pentru acuratețea culorilor.
(c) Stanford University/IEEE

„Sistemul nostru folosește aceste oglinzi pentru a comuta între o stare de vizibilitate, care permite utilizatorului să observe o mică parte din lumea reală și o stare reflectoare, în care aceeași oglindă blochează lumina, de la scena din care provine lumina artificială”, explică Krajancich.

Sistemul calculează aranjamentul optim pentru oglinzi și se reglează în consecință. Krajancich scoate la iveală unele compromisuri provocate de această abordare, inclusive provocări în ceea ce privește redarea culorilor în mod corespunzător. De asemenea, necesită multă putere de calcul, iar, prin urmare, poate necesita un consum mai mare de energie față de alte sisteme AR. „Deși comercializarea acestui sistem reprezintă o posibilitate în viitor”, susține aceasta. Abordarea se află încă în primele etape de cercetare.