O vopsea cu două straturi care reflectă lumina infraroșie, păstrându-și culoarea, ar putea fi folosită pentru scăderea temperaturii clădirilor și vehiculelor, sub acțiunea soarelui.
Această vopsea ar putea ajuta la reducerea energiei electrice consumată de către aparatele de aer condiționat.
Acest material a fost dezvoltat de Yuan Yang și colegii săi, din cadrul Universității Columbia din New York. Materialul este format dintr-un strat superior de vopsea comercială, care asigură o rezistență durabilă a culorii, și un substrat, realizat dintr-un polimer similar cu teflonul, care reflectă razele infraroșii.
„Lumina soarelui conține lumină atât în domeniul vizibil, cât și în infraroșu, acestea din urmă reprezentând cea mai mare parte din energia solară”, a spus Yang.
Când razele solare sunt incidente pe un obiect, acoperit cu această vopsea, stratul superior absoarbe anumite lungimi de undă ale luminii, în funcție de culoarea vopselei, în timp ce substratul reflectă razele infraroșii, împiedicând obiectul să se încălzească.
Un efect similar de răcire poate fi obținut, folosind vopsea albă sau oglinzile, dar Yang susține că avantajul acestei noi vopsele este faptul că poate avea orice culoare.
De obicei, vopseaua neagră absoarbe o cantitate mare de căldura. Acoperirea unui obiect, cu o versiune neagră a acestui nou înveliș, ar menține o temperatură cu 16 °C mai scăzută, în comparație cu un obiect acoperit cu vopsea neagră comercială.
Într-un alt test, s-a constatat faptul că noul strat de vopsea își poate menține culoarea, în ciuda faptului că a fost introdus într-un cuptor, la o temperatură de 60°C, timp de 30 de zile.
Yang susține că această vopsea ar putea ajuta la economisirea energiei electrice și la reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
„Suprafețele reflectorizante și cele care emit radiații termice oferă o modalitate durabilă de a răci obiectele sub acțiunea luminii solare. Această metodă poate fi utilă în zonele tropicale, pentru a scădea temperatura clădirilor și pentru a reduce consumul de energie electrică, precum și pentru a împiedica încălzirea mașinilor, autobuzelor și trenurilor”, a declarat Mingqing Wang, de la Colegiul Universitar din Londra.
Wang este de părere că un pas interesant ar fi încercarea de a adăuga mai multe funcționalități acestui material, de exemplu, captarea energiei solare pentru a genera energie electrică.