TehnoȘtiri

2019 – ANUL REALITĂȚII VIRTUALE

Realitatea virtuală a avansat extraordinar de mult într-un timp foarte scurt.

Anul 2018 nu a fost unul ușor pentru companiile producătoare de VR. Creșterea vânzărilor a încetinit substanțial în comparație cu anul 2017, dar un nou raport al Futuresource Consulting confirmă că viitorul VR este unul încurajator. La nivel mondial, vânzările pe piața VR vor atinge 98,4 milioane până în anul 2023, generând o bază instalată de 168 de milioane de unități, ajungând, astfel, la 2 % din populația lumii. Creșterea este preconizată în toate țările și regiunile, China fiind prima în acest domeniu.

2019 se dovedește a fi un an puternic pentru VR, oferind o bază solidă pentru dezvoltarea acestei tehnologii. Oculus Quest, dispozitivul complet autonom, care face parte din deviza Facebook Inc., se bucură de un real succes. Căștile au fost lansate în luna mai 2019 și vândute în mai multe magazine, la doar o săptămână după lansare. Andrew Bosworth, vicepreședintele Facebook în domeniul AR/VR, spune că în primele două săptămâni, valoarea căștilor a fost de 5 milioane de dolari. În ciuda lipsei statisticilor oficiale privind vânzările, analiștii estimau că Facebook ar putea vinde peste 1 milion de astfel de produse în anul 2019, fiind o mare realizare pentru compania americană.

Trecerea  la căștile VR autonome reprezintă o schimbare imensă în rândul utilizatorilor. În prezent există o platformă mobilă, în care utilizatorii pot testa aceste dispozitive.

Nu doar categoria autonomă face progrese mari.

În luna iunie 2019, Road to VR a raportat că seturile cu cască VR conectate lunar pe Steam au depășit pragul de 1 milion, pentru prima dată. Ben Lang a comentat: „După corecțiile făcute pe Steam, având în vedere schimbarea populației, descoperim că luna mai 2019 a fost prima lună înregistrată cu peste 1 milion de căști conectate lunar pe platformă. An de an, căștile conectate lunar pe Steam sunt în proporție de 80 %”.

În martie 2019, Sony a anunțat că a vândut 4,2 milioane de căști PlayStation VR (PSVR). La începutul lunii iunie, liderul Playstation, Jim Ryan, a declarat pentru CNet: „Generația actuală de VR a depășit așteptările noastre. Când faceți un pas înapoi și priviți (acesta fiind modul în care îmi place să privesc), 1 din 20 de oameni care au strâns bani pentru a achiziționa un PlayStation 4, precum și toate jocurile și perifericele aferente acestuia, au reușit să strângă bani și pentru a cumpăra un PlayStation VR, precum și toate jocurile și perifericele necesare”. AR Insider a comentat: „Dintre cele aproape 100 de milioane de PS4 vândute, PSVR se apropie de cinci milioane de unități pe piață”.

Marile companii continuă să vândă VR. Nintendo a intrat în cursă cu kit-ul VR: Labo, pentru Nintendo Switch, pe data de 12 aprilie 2019. Acest VR este dedicat întregii familii și este compatibil cu două dintre cele mai populare jocuri pentru această consolă: Super Mario Odyssey și Legend of Zelda: Breath of the Wild.

În martie 2019, a fost anunțat că titlul VR, Beat Saber, a fost primul care a vândut peste 1 milion de exemplare în mai puțin de un an. Între timp, companii precum Superhot au anunțat că au obținut mai multe venituri din VR-uri decât din titluri non-VR.

Pe măsură ce privim în viitor sosirea 5G, speranțele noastre pentru VR devin și mai luminoase. Unele dintre obstacolele creșterii VR vor fi depășite. Latența scăzută, vitezele super rapide și conexiunile stabile pe care 5G le aduce, vor fi prezentate într-o nouă eră a VR-ului, în care experiențele vor fi mult mai accesibile și mai fiabile.