Acasă Spațiu și Astronomie TULPINI NOI DE BACTERII DESCOPERITE PE STAȚIA SPAȚIALĂ INTERNAȚIONALĂ

TULPINI NOI DE BACTERII DESCOPERITE PE STAȚIA SPAȚIALĂ INTERNAȚIONALĂ

(c) BBC Science Focus Magazine

Trei tulpini noi de bacterii, anterior necunoscute, au fost descoperite la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS). În ultimii 6 ani, oamenii de știință care colaborează cu Laboratorul de Propulsie cu Jet al NASA au monitorizat o serie de locații pe ISS, unde au observat dezvoltarea bacteriilor, inclusiv în zona de servit masa și camera de creștere a plantelor.

În cazul ultimei descoperiri, aceștia au identificat 4 tulpini, toate localizate pe echipamente care au fost aduse pe Pământ, acestea aparținând unei familii de bacterii care se regăsesc, de obicei, în sol și apă dulce. Una dintre speciile de bacterii este cunoscută sub numele de Methylorubrum rhodesianum. Celelalte trei provin dintr-o specie complet nouă, numită Methylobacterium ajmalii.

Totuși, bacteriile nu doar că sunt sigure pentru oameni, cercetătorii susțin că ar putea fi benefice pentru dezvoltarea culturilor din mediul dur al spațiului. Astronauții de la bordul ISS cultivă plante și alimente în cantități mici de ani de zile. Se consideră faptul că aceste bacterii, izolate inițial în anii 2015-2016, au derivat din aceste experimente. De obicei, bacteriile sunt asociate cu fertilizatorii care conțin azot, utilizați pentru creșterea plantelor și controlul patogenilor plantelor, și s-ar putea dovedi utile în viitoarele misiuni pe Lună sau Marte.

„Pentru a crește plante în locuri extreme, unde resursele sunt minime, izolarea microbilor noi care contribuie la promovarea creșterii plantelor în condiții severe este esențială”, au declarat doi membri ai echipei de cercetare, Kasthuri Venkateswaran și Nitin Kumar Singh din cadrul NASA JPL.

Toate cele 4 tulpini au fost supuse unei analize genetice, în încercarea de a identifica gene care susțin creșterea plantelor în spațiu. De asemenea, alte 1.000 de probe prelevate din cadrul ISS vor fi transportate pe Pământ pentru o nouă analiză.

Nu este pentru prima dată când au fost descoperite bacterii rezistente pe ISS. În anul 2020, cercetătorii japonezi au descoperit faptul că peletele de bacterii uscate, lipite de exteriorul stației, au reușit să supraviețuiască în spațiu mai mult de 3 ani.

Supranumită Conan Bacteria, din cauza capacității sale de a supraviețui în condiții extreme, se consideră faptul că bacteriile vor rezista călătoriilor interplanetare. Acestea oferă posibilitatea ca oamenii să nu fie prima specie de pe Pământ care să colonizeze Marte sau alte planete.