Acasă Spațiu și Astronomie „URAGAN SPAȚIAL” OBSERVAT DEASUPRA POLULUI NORD

„URAGAN SPAȚIAL” OBSERVAT DEASUPRA POLULUI NORD

(c) BBC Science Focus Magazine

Uraganul spațial și „ploaia de electroni” au fost detectați în atmosfera superioară a Pământului, deasupra Polului Nord, timp de aproape opt ore.

Oamenii de știință au declarat că au confirmat existența unor uragane spațiale, după analizarea unei mase de plasmă cu flux circular și o lățime de 1.000 km, observate la sute de kilometri deasupra Polului Nord.

Uraganul spațial, detectat de către sateliți în atmosfera superioară a Pământului, ploua electroni în loc de apă. Acesta s-a învârtit în sens invers acelor de ceasornic și s-a manifestat timp de aproximativ opt ore.

Oamenii de știință preconizează că aceste evenimente vor conduce la efecte meteorologice spațiale importante și la perturbarea sistemelor GPS.

Uraganul a avut loc în anul 2014, într-o perioadă de activitate geomagnetică scăzută, iar acest eveniment ar putea fi unul dintre multe altele care pot avea loc în sistemul nostru solar, dar și în exteriorul acestuia.

În august 2014, o echipă de oameni de știință, condusă de Universitatea Shandong din China, a analizat descoperirile făcute de sateliți și a creat o imagine 3D a uraganului în ionosfera Pământului.

Constatările, care au fost publicate în jurnalul „Nature Communications”, au confirmat existența unor uragane spațiale, care nu au fost detectate anterior. De asemenea, au reprodus principalele caracteristici ale evenimentului și au explicat formarea acestuia.

Profesorul Mike Lockwood, cercetător în domeniul spațial în cadrul Universității din Reading, a declarat că uraganele ar putea fi un fenomen universal în cazul planetelor și lunilor care prezintă câmpuri magnetice și plasmă.

„Până acum, era incert dacă uraganele cu plasmă spațială chiar existau. Deci, pentru a dovedi acest lucru cu o astfel de observație izbitoare este incredibil”, a declarat Lockwood

„Furtunile tropicale sunt asociate cu cantități uriașe de energie, iar formarea acestor uragane spațiale necesită un transfer neobișnuit de mare și rapid al energiei vânturilor solare și al particulelor încărcate electric în atmosfera superioară a Pământului.

„Câmpurile plasmatice și magnetice din atmosfera planetelor există în tot Universul, aceste constatări sugerând faptul că uraganele spațiale ar trebui să fie un fenomen larg răspândit.”

S-a constatat că uraganul spațial are multe caracteristici asemănătoare cu uraganele din atmosfera inferioară a Pământului, inclusiv un centru liniștit, brațe spirale multiple și un flux circular larg.

Oamenii de știință au declarat că uraganele deschid un canal rapid de transfer de energie din spațiu către ionosferă și termosferă și că ar fi de așteptat să conducă la efecte meteorologice spațiale importante, cum ar fi creșterea rezistenței la deplasare a sateliților, perturbări ale comunicațiilor radio de înaltă frecvență și erori sporite în localizarea radar deasupra orizontului; sisteme de navigație și comunicare prin satelit.

De asemenea, echipa a declarat că procesul poate fi important pentru interacțiunea dintre vânturile interstelare și alte sisteme solare din Univers.