Acasă Spațiu și Astronomie VAPORII DE APĂ DE PE SUPRAFAȚA PLANETEI MARTE

VAPORII DE APĂ DE PE SUPRAFAȚA PLANETEI MARTE

(c) BBC Science Focus Magazine

Descoperirea a fost realizată de către Agenția Spațială Europeană și Roscosmos, prin intermediul ExoMars Trace Orbiter, care în prezent, orbitează în jurul planetei roșii.

Vaporii de apă au fost detectați ieșind din atmosfera planetei Marte, oferind oamenilor de știință noi indicii cu privire la faptul Planeta Roșie a fost cândva locuibilă.

Planeta Roșie prezintă mai multe văi antice secate și canale fluviale, care au indicat, pentru mult timp, faptul că acestea au permis apei să curgă cândva, deși cea mai mare parte a acesteia se află în calotele de gheață sau sub solul marțian.

În prezent, o echipă de cercetători, din cadrul Universității Open, Anglia, au descoperit urme de hidrogen, unul dintre cele două componente ale apei, împreună cu oxigenul, care este eliminat din atmosfera marțiană.

Echipa de cercetare a efectuat această descoperire prin intermediul spectometrului „Nadir and Occultation for Mars Discovery (NOMAD)”, un instrument aflat la bordul „ExoMars Trace Gaz Orbiter (TGO)”, o navă spațială operată de către Agenția Spațială Europeană (ESA) și Roscosmos Rusia, care în prezent, se află pe orbita planetei Marte.

„Instrumentul NOMAD ne schimbă fundamental modul de înțelegere a evoluției apei pe Marte”, a declarat dr. Manish Patel, unul dintre principalii cercetători ai NOMAD.

„Acest instrument fantastic ne oferă o imagine în asamblu a izotopilor de apă (variante de apă cu mase moleculare diferite) din atmosfera planetei Marte, în funcție de timpul și localizarea pe Marte.”

„Măsurarea izotopilor apei reprezintă un element crucial al înțelegerii modului în care Marte, ca și planetă, și-a pierdut apa de-a lungul timpului și, prin urmare, a modului în care habitatul acestei planete s-a modificat de-a lungul istoriei sale”.

Descoperirea a fost făcută într-o perioadă cu multe misiuni spațiale către Marte.

În ultimele șapte zile, atât sonda Tianwen-1 a Chinei, cât și sonda Hope a Emiratelelor Arabe Unite, au intrat cu succes pe orbita planetei Marte.

Iar pe 18 februarie 2021, roverul Perseverance al NASA este programat să atingă suprafața Planetei Roșii.