Acasă Sănătate COMPORTAMENTUL SPERMATOZOIZILOR ȘOARECILOR

COMPORTAMENTUL SPERMATOZOIZILOR ȘOARECILOR

Spermatozoizii șoarecilor, analizați la microscop. (c) Science History Images/Alamy

Spermatozoizii au un singur scop, acela de a ajunge la ovul și de a-l fertiliza. Cercetătorii au descoperit faptul că unii spermatozoizi ai unei specii de șoareci pot conține o anumită mutație genetică care îi determină să își saboteze rivalii.

Bernhard Herrmann și colegii acestuia din cadrul Institutului Max Planck pentru Genetică Moleculară din Berlin, Germania, au analizat o cultură de spermatozoizi proveniți de la un grup de șoareci. Aceștia au descoperit faptul că unii spermatozoizi, care prezentau o mutație genetică, denumită haplotip t, se mișcau mai repede și înotau în linii drepte. Alți spermatozoizi, fără această mutație, de la aceiași șoareci, înotau mai puțin eficient, de multe ori mișcându-se mai încet și în cerc.

În cadrul cercetărilor anterioare s-a arătat faptul că șoarecii cu două copii ale genei haplotip t sunt mai susceptibili la a prezenta infertilitate. Totuși, în cadrul acestui nou studiu se sugerează faptul că masculii ce prezintă o copie a variantei genetice produc aceste celule haplotip t care prezintă o motilitate mai mare decât cele fără mutație.

Această mutație genetică a haplotipului este un element genetic „egoist”, deoarece aceasta își poate crește șansele de a fi transmis descendenților, având o probabilitate mai mare de 50%. În prezent, Hermann și echipa sa au descoperit modul în care acești spermatozoizi își creează acest avantaj.

Spermatozoizii care poartă o mutație de haplotip t produc anumite molecule care sunt capabile să perturbe celelalte celule. Mutațiile genetice fac dificilă interacțiunea dintre spermatozoizii rivali cu mediul, blocând diverse molecule de semnalizare celulară care oferă, în mod normal, informații cu privire la orientare. Deși celulele spermatozoide haplotip t au prezentat o motilitate mai mare ca urmare a acestui avantaj competitiv, cercetătorii nu au testat capacitatea acestora de fertilizare a unui ovul.

De asemenea, echipa de cercetători a descoperit o legătură între rata de succes a spermatozoizilor și o proteină importantă din organism, denumită RAC1, care joacă un rol important în mișcarea generală a celulelor și care direcționează spermatozoizii către ovul. Nivelurile de RAC1 din corp trebuie să fie optime, deoarece un nivel prea mare sau prea mic poate produce perturbarea deplasării spermatozoizilor.

„Imotilitatea spermatozoizilor este o problemă importantă în ceea ce privește infertilitatea masculină. Investigarea nivelurilor acestei proteine în probele umane ar putea ajuta la dezvoltarea tratamentelor pentru infertilitate la bărbați”, a declarat Herrmann.