Acasă Spațiu și Astronomie EXPLOZIE URIAȘĂ ÎN CEA MAI VECHE GALAXIE DIN UNIVERS

EXPLOZIE URIAȘĂ ÎN CEA MAI VECHE GALAXIE DIN UNIVERS

(c) NASA, ESA, and P. Oesch (Universitatea Yale)

Recent, astronomii au observat o posibilă explozie de radiații de mare energie, produsă într-o galaxie din universul îndepărtat. Dacă se confirmă acest lucru, aceasta ar putea fi cea mai veche explozie de raze gamma cunoscută, care a avut loc la aproximativ 400 de milioane de ani după Big Bang.

Linhua Jiang și colegii săi, din cadrul Universității Peking din Beijing, China, au utilizat Observatorul Keck, din Hawaii, pentru a studia cea mai veche galaxie cunoscută din univers, GN-z11. Aceștia au observat faptul că intensitatea luminoasă a galaxiei părea să crească de sute de ori, într-o perioadă de timp mai mică de 3 minute.

Cercetătorii consideră că acest fenomen ar fi putut reprezenta o explozie de raze gamma, un tip de eveniment extrem de luminos care a fost observat în cazul altor galaxii și se presupune că are loc doar în momentul în care anumite stele uriașe explodează într-o supernovă.

Cercetătorii au observat galaxia GN-z11 așa cum arăta în urmă cu aproximativ 13,4 miliarde de ani, ceea ce presupune faptul că aceasta a fost una dintre primele galaxii care s-au format după Big Bang. Cu toate acestea, este situată, de fapt, la aproximativ 32 de miliarde de ani lumină față de Pământ, datorită expansiunii universului. De asemenea, această expansiune a mărit durata evenimentului pe care Jiang și colegii săi l-au observat, care ar fi durat, probabil, doar aproximativ 20 de secunde.

Anterior, cea mai îndepărtată explozie de raze gamma cunoscută, a avut loc cu 100 de milioane de ani mai târziu, la aproximativ 500 de milioane de ani de la producerea Big Bang-ului. Astfel, evenimentul din cadrul galaxiei GN-z11 este clasat ca fiind cel mai vechi reperat, sugerând faptul că galaxiile din universul timpuriu erau mai active decât se considera anterior.

Acest lucru se datorează faptului că exploziile de raze gamma ar trebui să fie extrem de rare, a menționat Jiang. „Probabilitatea de a detecta o explozie de raze gamma, într-o anumită galaxie, este aproape de zero. Dacă ai observa o galaxie, timp de un milion de ani, probabil că ai descoperi doar câteva explozii de raze gamma. De aceea este atât de surprinzător”, a declarat acesta.

Ceea ce nu este cert, este faptul că dacă un semnal corupt provenit de la un satelit sau ceva din sistemul nostru solar, precum un asteroid, ar fi putut cauza evenimentul. Deși este puțin probabil, Jiang susține faptul că nu va exista nicio modalitate de a ști vreodată cu certitudine acest lucru, având în vedere că evenimentul a trecut.

Cu toate acestea, intensitatea luminoasă și durata evenimentului indică a fi o explozie de raze gamma și este posibil să se descopere mai multe din această eră. „Fie am fost foarte norocoși, fie rata de explozie a razelor gamma este mai mare decât ceea ce ne așteptam”, a adăugat Jiang.