Acasă Inginerie medicală „MINI ORGANE” CULTIVATE PENTRU COPIII CU INSUFICIENȚĂ INTESTINALĂ

„MINI ORGANE” CULTIVATE PENTRU COPIII CU INSUFICIENȚĂ INTESTINALĂ

Mini-organele, dezvoltate din propriul țesut al pacientului, ar putea conduce, într-o bună zi, la transplanturi personalizate.

„Mini organele” cultivate utilizând celule stem din țesutul unui pacient ar putea oferi speranță copiilor cu insuficiență intestinală, sugerează un studiu.

Oamenii de știință din cadrul Institutului Francis Crick, Spitalul Great Ormond (GOSH) și Institutul de Sănătate pentru Copii Great Ormond (ICH) au cultivat grefe intestinale umane, utilizând celule stem din țesutul pacientului. Echipa speră că aceste descoperiri ar putea conduce, într-o bună zi, la transplanturi personalizate pentru copiii cu insuficiență intestinală.

Doctorul Vivian Li, autor principal și lider de grup al Laboratorului de Biologie a Celulelor Stem și al Departamentului de Oncologie din cadrul Crick, a declarat următoarele: „Este urgent să găsim noi modalități de îngrijire a copiilor care au probleme cu intestinul, deoarece, pe măsură ce aceștia cresc, pot apărea complicații din cauza nutriției parenterale.

„Am stabilit un proces de creștere a unui strat de intestin în laborator, fiind cu un pas mai aproape de a putea oferi acestor pacienți o formă de medicină regenerativă, care folosește materiale create din propriul țesut.”

„Acest lucru ar reduce unele dintre riscurile cu care se confruntă pacienții cu transplant, precum sistemul imunitar deficitar, care atacă transplantul”.

Cercetătorii au declarat faptul că acești copii cu insuficiență intestinală nu pot absorbi nutrienții esențiali pentru sănătatea și dezvoltarea lor generală.

Tot aceștia au menționat și faptul că, deși pot fi hrăniți intravenos, printr-un proces denumit nutriție parenterală, acest lucru este asociat cu severe complicații, precum infecțiile și insuficiența hepatică.

Dacă apar complicații sau, în cazuri grave, copiii au nevoie de transplant, cercetătorii menționând că există o lipsă de organe donatoare adecvate și pot apărea probleme după intervenția chirurgicală, precum faptul că organismul poate respinge transplantul prin diverse reacții dăunătoare.

Studiul „dovadă a conceptului”, publicat în revista Nature Medicine, a arătat cum celulele stem intestinale și țesutul intestinal subțire prelevate de la pacienți, pot fi utilizate pentru a crește stratul interior al intestinului subțire, în laborator, oferindu-i capacitatea de a digera și a absorbi peptidele și de a digera zaharoza din alimente.

Cercetătorii au prelevat mici biopsii ale unor leziuni de intestin de la 12 copii, care fie aveau insuficiență intestinală, fie riscau să dezvolte diverse afecțiuni. În laborator, au stimulat creșterea celulelor biopsiei, în „mini-intestine”, cunoscute și sub numele de ,,organoizi intestinali”, generând peste 10 milioane de celule stem intestinale, de la fiecare pacient, pe parcursul a patru săptămâni.

De asemenea, cercetătorii au colectat țesuturile intestinului subțire și ale colonului, care ar fi fost eliminate de la alți copii supuși unor intervenții chirurgicale esențiale, pentru a elimina părți din intestin.

,,Este un pas important în medicina regenerativă și suntem optimiști cu privire la importanța acestui lucru, pentru pacienți”, a declarat Profesorul Paolo De Coppi.

Utilizând tehnici de laborator, celulele au fost îndepărtate din aceste țesuturi, lăsând în urmă o structură scheletică care a format bazele necesare realizării experimentului. Cercetătorii au plasat „mini-intestinele” pe aceste schele, pe suprafața cărora au crescut, formând o grefă funcțională.

Datorită condițiilor specifice de cultură, celulele stem s-au modificat în diferite tipuri de celule existente din intestinul subțire, iar grefele au fost capabile să digere și să absoarbă peptidele, elementele constitutive ale proteinelor, precum și să digere sucroza în zaharuri de glucoză.

Autorii susțin faptul că cercetarea a fost primul pas în eforturile de a proiecta toate straturile intestinului pentru transplant, în speranța că organele cultivate în laborator ar putea oferi o alternativă sigură și durabilă, în cazul transplanturilor tradiționale.

Profesorul principal Paolo De Coppi, chirurg consultant al departamentului de pediatrie în cadrul Spitalului de Copii Great Ormond Street GOSH, a declarat faptul că cercetarea reprezintă ,,un pas important în evoluția medicinei regenerative”.

Tot acesta a menționat următoarele: „Deși această cercetare are loc chiar în prezent, ne concentrăm să facem din aceasta o opțiune de tratament realistă și sigură. Ceea ce este semnificativ aici este că am demonstrat faptul că schelele pot fi create folosind țesut din colon, nu doar din țesutul intestinului subțire”.

„Este un pas destul de important în medicina regenerativă și suntem optimiști cu privire la ceea ce înseamnă acest lucru pentru pacienți. În continuare, este nevoie de mai multe cercetări pentru a putea transpune, în siguranță, și în mod eficient această abordare a tratamentului”.

Pe lângă faptul că au demonstrat teoria conform căreia biopsiile prelevate de la copii ar putea fi utilizate pentru creșterea grefelor intestinale funcționale, cercetătorii au menționat și faptul că grefele pot supraviețui și se pot matura, în momentul în care sunt transplantate la șoareci. Mai mult de atât, cercetătorii susțin faptul că următorul pas este să înceapă creșterea celorlalte straturi ale intestinului, precum mușchii și vasele de sânge.