Acasă Cultură MEDICII AU DIAGNOSTICAT UN OS DE DINOZAUR ÎNTR-O FORMĂ DE CANCER AVANSATĂ

MEDICII AU DIAGNOSTICAT UN OS DE DINOZAUR ÎNTR-O FORMĂ DE CANCER AVANSATĂ

© Muzeul Regal Ontario

Fibula, un os de la nivelul piciorului inferior, aparținea unui „Centrosaurus”. Acesta se hrănea cu plante și a trăit în urmă cu aproximativ 76 de milioane de ani, în locul în care acum se află „Parcul Dinozaurilor” din sudul Alberta, Canada.

Paleontologii au crezut inițial că forma ciudată a osului era cauzată de o fractură care nu se vindecase la timp. Într-un nou studiu, publicat în „The Lancet Oncology”, s-a comparat structura internă a fosilei, cu o tumoră osoasă provenită de la un pacient uman, pentru a căuta un diagnostic. Concluzia finală a fost că, dinozaurul a suferit de osteosarcom. Acesta este un cancer care, la om, atacă, în primul rând, adolescenții și adulții tineri. Boala provoacă tumori de țesut osos imatur, cel mai frecvent fiind în oasele lungi ale piciorului.

Nu este pentru prima dată când se descoperă cancer în resturile fosilelor. Oamenii de știință au identificat tumori benigne în fosilele „Tyrannosaurus rex, artrita în „Hadrosauri”, și un osteosarcom la o broască țestoasă care a trăit acum 240 de milioane de ani. Dar, cercetătorii spun că este primul studiu al lor, care confirmă un diagnostic de cancer la dinozaur, la nivel celular.

Oamenii de știință, inclusiv paleontologi, patologi, chirurgi și radiologi, au examinat fosila complet, prin scanări computerizate de înaltă rezoluție tomografică și au examinat secțiuni subțiri la microscop, pentru a evalua structura celulelor. Ei au descoperit că tumora era suficient de avansată, astfel încât, cel mai probabil, afectase animalul de ceva timp. Ei prezintă un caz similar la om, care a fost lăsat netratat. Cu toate acestea, din cauză faptului că fosila a fost găsită într-un pat osos, cu o mulțime de alte exemplare „Centrosaurus”, dinozaurul a murit, probabil, din cauza unei inundații, la fel ca și restul efectivului său, și nu din cauza cancerului.

Cercetătorii spun că diagnosticul lor arată o analiză mai detaliată asupra malformațiilor fosilelor neobișnuite, folosind imagini moderne si tehnici de diagnosticare ,care pot da rezultate, ceea ce duce la perspective noi privind originile evolutive ale bolilor.