Acasă Spațiu și Astronomie PRIMELE DOVEZI ALE FORMĂRII UNEI NOI PLANETE

PRIMELE DOVEZI ALE FORMĂRII UNEI NOI PLANETE

Un disc dens de praf și gaze a fost observat în jurul unei stele tinere, numite AB Aurigae, aflată la aproximativ 520 de ani lumină de Pământ.

Folosind telescopul foarte mare al Observatorului European (VLT), situat în Chile, cercetătorii au observat o structură spiralată, care prezintă o „răsucire” în apropierea centrului, ceea ce sugerează că o nouă lume ar putea fi în proces de formare. Discul este unul dintre semnele sistemului stelar format în constelația Auriga, conform oamenilor de știință.

Dr. Anthony Boccaletti, care a condus studiul de la Observatorul din Paris, din cadrul Universității PSL, Franța, a declarat: „Mii de exoplanete au fost identificate până acum, dar nu se știe prea multe despre modul în care acestea se formează”.

El a adăugat: „Trebuie să observăm sisteme foarte tinere pentru a surprinde cu adevărat momentul în care se formează planetele”.

Până acum, astronomii nu au putut să facă poze clare cu aceste discuri, pentru a vedea respectivele răsuciri.

Dr. Boccaletti și echipa sa de astronomi au folosit instrumentul VLT Sphere pentru a face fotografii cu AB Aurigae, care arată „o spirală uimitoare de praf”, cauzată de planeta „nou-născută”, care încerca să „lovească” gazul. Același instrument a fost folosit și în anul 2018 pentru a face fotografii unei alte planetă infantile, care are doar 5,4 milioane de ani.

Imagini cu sistemul AB Aurigae, care afișează discul din jurul său. Imaginea din dreapta prezintă o versiune mărită a zonei, indicată de un pătrat roșu, în imaginea din stânga. Acesta arată regiunea interioară a discului, inclusiv „răsucirea” galben-strălucitoare (încercuită cu alb). Oamenii de știință cred că aceasta marchează locul unde se formează o planetă. Această răsucire se află la aproximativ aceeași distanță de steaua AB Aurigae, fiind ca de la Neptun la Soare. Cercul albastru reprezintă dimensiunea orbitei Neptunului. Imaginile au fost obținute cu instrumentul SPHERE, pe Telescopul foarte mare al ESO, în lumină polarizată © Boccaletti et al / ESO

Potrivit lui Emmanuel Di Folco, de la Laboratorul de Astrofizică (LAB) din Bordeaux, Franța și unul dintre autorii studiului, acest așa-numit fenomen de lovire cauzează „tulburări ale discului sub forma unor valuri, cum ar fi trecerea unei bărci pe un lac”.

Pe măsură ce noua planetă se rotește în jurul AB Aurigae, ea provoacă dezvoltarea gazului și a prafului care formează un braț spiralat. Regiunea galben-strălucitoare din apropierea centrului spiralat, se află la aproximativ aceeași distanță de stea, precum este Neptun de Soare.

Anne Dutrey, coautor al studiului, a declarat: „Prin această răsucire și având în vedere modele teoretice, ne putem aștepta la formarea unei planete”.

„Corespunde conexiunii a două spirale, una care se înfășoară pe orbita planetei, iar cealaltă care se extinde spre exterior. Acestea permit gazului și prafului de pe disc să se acumuleze pe planeta pe care o formează și să o facă să de dezvolte.”

Observațiile sunt prezentate în revista Astronomy & Astrophysics.