Acasă Planeta Pământ CUM AU DISPĂRUT DINOZAURII

CUM AU DISPĂRUT DINOZAURII

Un Ankylosaurus, o specie mare de dinozaur cu armură, este martor la impactul asteroidului, care a avut loc în peninsula Yucatán acum 66 de milioane de ani. Nici dimensiunile sale mari și nici armura groasă nu l-au protejat de violența acestui dezastru cosmic. © Fabio Manucci

Dinozaurii au fost șterși de pe fața Pământului de un asteroid, nu de activitatea vulcanică din acea perioadă, după cum sugerează unele teorii ale unei noi cercetări.

Asteroidul, care a lovit Pământul în zona coastei Mexicului la sfârșitul erei cretacice, în urmă cu 66 de milioane de ani, este considerat, de multă vreme, motivul pentru care dinozaurii au ajuns în pragul extincției, exceptându-i pe cei care au devenit păsări.

Alți cercetători sunt de părere că zeci de mii de ani de erupți vulcanice masive ar fi adevăratul motiv al extincției.

Cercetătorii de la Colegiul Imperial din Londra, Universitatea Bristol și Colegiul Universitar din Londra aduc dovezi noi care evidențiază faptul că, impactul cu asteroidul ar fi putut crea condiții astfel încât planeta să fie nelocuibilă pentru aceste creaturi.

De asemenea, au sugerat că activitatea vulcanică masivă ar fi putut ajuta la recuperarea vieții, după impactul cu asteroidul.

Cercetătorul principal, dr. Alessandro Chiarenza, care a condus această lucrare, în timp ce studia doctoratul la Imperial, a declarat faptul că: „am demonstrat că asteroidul a cauzat o iarnă lungă, iar efectele acesteia au distrus mediile favorabile vieții dinozaurilor”.

„În contrast, efectele activităților vulcanice intense nu erau suficient de puternice pentru a distruge un ecosistem global.”

„Studiul nostru confirmă, pentru prima dată, faptul că singura explicație plauzibilă pentru extincție este impactul iernii, care a distrus habitatele dinozaurilor, peste tot în lume.”

Cercetarea arată faptul că impactul cu asteroidul ar fi eliberat particule și gaze în atmosferă, blocând apariția soarelui, ceea ce ar fi cauzat o iarnă permanentă.

Totodată, erupțiile vulcanice produc particule și gaze care blochează soarele, iar în perioada extincției aveau loc erupții vulcanice de zeci de mii de ani în Deccan Traps, India de astăzi.

Pentru a determina dacă asteroidul sau activitatea vulcanică a avut un impact mai mare asupra schimbării climatice, cercetătorii au folosit indici geologici ai climei și modele matematice puternice.

În noul studiu, aceștia au combinat aceste metode alături de informațiile despre tipurile de factori de mediu, precum precipitațiile și temperatura, de care au nevoie speciile de dinozauri pentru a supraviețui.

Apoi au făcut o hartă cu locurile în care aceste condiții ar exista în lume după un impact cu un asteroid sau după o activitate vulcanică masivă, descoperind faptul că doar impactul cu asteroidul ar fi distrus toate habitatele potențiale.

Un studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences sugerează faptul că activitatea vulcanica a lăsat câteva regiuni viabile în jurul Ecuatorului.

Coautorul dr. Philip Mannion, de la Colegiul Universitar din Londra, a adăugat următoarele: „în acest studiu aducem o nouă abordare de modelare a datelor geologice și climatice, care arată efectul devastator al impactului asteroidului asupra habitatelor globale. În esență, produce „un ecran albastru al” morții pentru dinozauri”.