Acasă Transporturi BOEING ÎȘI RECUNOAȘTE GREȘELILE ÎN TESTAREA SOFTWARE-ULUI STARLINER

BOEING ÎȘI RECUNOAȘTE GREȘELILE ÎN TESTAREA SOFTWARE-ULUI STARLINER

26
0
Starliner aterizând în decembrie

În cadrul unei conferințe, un reprezentant Boeing a expus problemele companiei, în ceea ce privește capsulele sale spațiale Starliner, care au drept scop transportarea echipajelor spre Stația Spațială Internațională.

După un zbor de test al navei spațiale, demarat în decembrie 2019, John Mulholland, vicepreședintele care gestionează programul echipajului comercial al companiei Boeing spune că „a învățat câteva lecții grele”. Misiunea din luna decembrie a suferit două probleme software grave. ,,Boeing va depune eforturi, pentru a recâștiga încrederea în cadrul companiei sale, dar și în rândul reprezentanților NASA”, a spus Mulholland. În ultimul deceniu, NASA a plătit Boeing un total de 4,8 miliarde de dolari pentru a crea condițiile necesare pentru transportarea astronauților americani către Stația Spațială Internațională.

La începutul conferinței, Mulholland a furnizat informații despre performanța vehiculului, sistemele de asistență, scutul de căldură, ghidarea și navigarea. El a menționat că au fost relativ puține probleme descoperite. Cu toate acestea, când a primit întrebări din partea reporterilor, accentul s-a mutat pe chestiuni legate de software. Mulholland a fost întrebat de mai multe ori despre modul în care compania a luat decizii, cu privire la procedurile de testare a software-ului de zbor, înainte ca misiunea să aibă loc.

El s-a străduit să răspundă la aceste întrebări, dar vicepreședintele Boeing a spus că motivul ,,nu este unul financiar”. „Cu siguranță nu a fost o problemă a costurilor”, a spus Mulholland. „Costul nu a fost niciodată un factor cheie, în modul în care trebuie să testăm și să verificăm sistemele noastre”, a adăugat el.

Două erori software

Prima eroare de software s-a produs atunci când nava spațială a preluat date cu 11 ore în urmă. Acest lucru a dus la acțiuni întârziate, propulsoarele vehiculului consumând prea mult combustibil pentru a ajunge pe orbită. Drept urmare, conexiunea între Starliner și Stația Spațială Internațională a fost greu de controlat.

A doua eroare, remediată cu doar câteva ore înainte ca vehiculul să se întoarcă pe Pământ, a fost legată de mapare software-ului, care ar fi provocat focurile de propulsoare din modulul de service al capsulei spațiale Starliner.

Companiile NASA și Boeing au efectuat o evaluare comună a acestor probleme de software, urmând să raporteze constatările făcute în martie 2020. Mulholland a fost pregătit să discute cu Boeing despre necesitatea verificării software-ului, pe care intenționează să îl remedieze.

În primul rând, Mulholland a recunoscut că nu s-au efectuat testele integrate pentru întreaga misiune. De exemplu, ar fi trebuit să efectueze un test software, care ar fi trebuit să dureze aproximativ 48 de ore, de la lansarea navei și până la aterizarea pe Stația Spațială.

Punând lucrurile cap la cap

În timpul procesului de validare, inginerii companiei Boeing nu au testat toate „șirurile logice” complexe din codul software, a spus Mulholland. În esență, acest lucru înseamnă că au verificat codul de bază, dar nu au urmărit toate posibilitățile, în șiruri logice complexe. Compania Boeing a efectuat un audit, pentru a descoperi lacunele lor în testare, următorul pas fiind realizarea testării integrate finale.

Imagini recente cu Starliner folosit în timpul testului din decembrie

Companiile NASA și Boeing dezbat problemele legate de software. Cu toate acestea, răspunsurile la întrebările ,,când va zbura Starliner din nou?” sau ,,când va solicita compania NASA teste de zbor?”, le vom afla în curând.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.