Acasă Știri DE CE SUNT OAMENII DREPTACI SAU STÂNGACI?

DE CE SUNT OAMENII DREPTACI SAU STÂNGACI?

Mai țineți minte momentul în care ați ținut pentru prima dată un creion în mână? Cel mai probabil v-ați simțit mai confortabil și mai natural să folosiți una dintre mâini în detrimentul celeilalte.

De-a lungul istoriei omenirii, stângacii au reprezentat o minoritate constantă. Cu excepția procentului destul de mic de persoane ambidextre, oamenii folosesc preponderent mâna aflată în partea dominantă a corpului acestora, respectiv cea care îi favorizează în realizarea sarcinilor de zi cu zi. Totuși, care este motivul?

Aproximativ 85-90% dintre oameni sunt dreptaci și nu există în nicio țară o populație în care stângacii să fie majoritari. Această distribuție inegală a avut consecințe asupra minorității și de-a lungul timpului. Inițial, stângacii erau obligați să folosească foarfece, cuțite, chiar și tacâmuri și alte obiecte care erau proiectate special pentru dreptaci. Multe persoane stângace au fost nevoite să scrie cu mâna dreaptă, împotriva înclinației lor naturale (inclusiv câteva exemple celebre precum Regele George al VI-lea al Angliei) sau au fost chiar discriminate, dând naștere la controverse.

De exemplu, în limba engleză „right” înseamnă și „correct”, iar etimologia cuvântului „stâng” provine din latinul „sinister”.

Chiar dacă acum diviziunea dreapta-stânga a dispărut și nimeni nu mai este interesat de acest aspect, oamenii de știință încă studiază fenomenul, încercând să înțeleagă de ce se întâmplă ca unele persoane să prefere, în mod natural, dreapta sau stânga, și de ce majoritatea oamenilor sunt dreptaci.

La nivel individual, dexteritatea ar putea fi determinată în stadiile incipiente ale dezvoltării omului. Oamenii de știință au raportat în anul 2005, în jurnalul Neuropsihologia, că încă din uter, fetușii manifestă o anumită preferință (de exemplu își sug degetul de la o mână mai des decât la cealaltă), înclinație care continuă și după naștere.

Deși nu există o genă care să determine dacă oamenii sunt dreptaci sau stângaci, ADN-ul pare să aibă un rol în această configurație, informează Science Alert. Într-un studiu publicat în Brain: A Journal Of Neurolorgy, cercetătorii de la Oxford au analizat structura genetică a 400.000 de oameni din Marea Britanie și au descoperit că patru regiuni ale genomului sunt asociate, în general, persoanelor stângace. Trei dintre aceste patru regiuni au fost implicate în dezvoltarea structurii cerebrale. Unii cercetători speră că studierea diferențelor biologice dintre persoanele stângace și dreptace ar putea sa elucideze modul în care creierul dezvoltă anumite preferințe – în emisfera sa dreaptă și stângă.

Și din perspectivă evoluționistă această chestiune este greu de clarificat. Cercetătorii pot detecta astfel de particularități de dexteritate, analizând anumite diferențe anatomice precum asimetria, densitatea osoasă a brațelor sau alte indicii oferite de arheologie (examinând instrumentele preistorice).

„Dacă știi felul în care era ținută o anumită unealtă, poți analiza urmele de uzură”, a declarat cercetătoarea Natalie Uomini, om de știință al Institutului Max Planck pentru Știința Istoriei Umane din Germania.

Oamenii de știință pot analiza chiar și direcția zgârieturilor diagonale pe dinții fosilizați, pentru a vedea ce mână foloseau aceștia pentru a smulge carnea animalelor.

Dreptacii domină de aproximativ 500.000 de ani în evidența arheologică, spune Uomini. Asta îi face pe oameni destul de diferiți față de animale. Mai multe specii non-umane (de exemplu maimuțele), sunt, de asemenea, divizate în dreptace – stângace, dar procentul este de obicei apropiat de 50%.

Ce a determinat evoluția și înclinația noastră spre folosirea mâinii drepte? Dintr-o perspectivă evolutivă, dacă dreapta a evoluat pentru că avea un fel de avantaj, atunci s-ar putea să vă așteptați ca stângacii să dispară complet, a spus Uomini pentru Live Science. Ea a adăugat că există unele dezavantaje la persoanele stângace, cum ar fi frecvențele mai mari ale accidentelor de muncă. Cercetătorii au legat, de asemenea, stângaci cu dizabilitățile de învățare, într-un studiu publicat în anul 2013 în Brain: A Journal of Neurology.

Există totuși o teorie care explică de ce stângacii au menținut o minoritate constantă: ipoteza de luptă.

Uomini spunea că „Atât în lupta corp la corp, cât și în lupta cu armele, a fi stângaci prezintă un avantaj surpriză, deoarece majoritatea oamenilor obișnuiesc să lupte împotriva dreptacilor”. Scrima reprezintă unul dintre sporturile în care persoanele stângace au un avantaj semnificativ, au raportat oamenii de știință în anul 2010, în revista Laterality.

Dacă această ipoteză este corectă, ar însemna că, chiar dacă dezavantajele stângacilor au fost suficient de importante pentru a-i menține pe aceștia în minoritate, avantajul în luptă le oferă o șansă în plus împotriva unei eventuale dispariții.