Acasă Spațiu și Astronomie OAMENII DE ȘTIINȚĂ AU DETECTAT O GAURĂ NEAGRĂ CARE A ÎNGHIȚIT O...

OAMENII DE ȘTIINȚĂ AU DETECTAT O GAURĂ NEAGRĂ CARE A ÎNGHIȚIT O STEA NEUTRONICĂ

Reprezentarea artistică a unei găuri negre pe cale să înghită o stea cu neutroni. Credit: Carl Knox, Centrul de Excelență ARC Ozvrav.

Oamenii de știință de la Universitatea Națională Australiană (ANU) spun că au detectat, pentru prima dată, o gaură neagră care a înghițit o stea neutronică. Stelele neutronice și găurile negre sunt rămășițe foarte dense ale stelelor moarte.

Miercuri, 14 august 2019, dispozitivele de detercare a undelor gravitaționale din Statele Unite și Italia au detectat ondulări în spațiu și timp. Se pare că evenimentul cataclismic a avut loc la aproximativ 8.550 de milioane de kilometri distanță de Pământ.

Prof. Susan Scott, de la Școala de Cercetări de Fizică a ANU, a declarat că detectarea evenimentului a completat lista de task-uri a echipei, care a inclus și fuziunea a două găuri negre, dar și coliziunea a două stele neutronice.

„Cu aproximativ 900 milioane de ani în urmă, această gaură neagră a absorbit o stea foarte densă, cunoscută drept o stea neutronică, precum Pac-man, totul petrecându-se instantaneu”, a spus prof. Scott, liderul Grupului General pentru Teoria Relativității și Analiza Datelor din cadrul ANU și investigator șef la Centrul de excelență „ARC” pentru Descoperirea Undelor Gravitaționale (OzGrav).

„Telescopul SkyMapper ANU a detectat și a scanat întreaga regiune a spațiului în care a avut loc probabilul eveniment, dar nu am găsit nicio confirmare vizuală”.

Cercetătorii analizează în continuare datele pentru a confirma dimensiunea exactă a celor două obiecte, dar descoperirile inițiale indică probabilitatea foarte mare a existenței unei găuri negre care a înghițit o stea neutronică. Rezultatele finale vor fi publicate în revistele științifice.

„Oamenii de știință nu au detectat niciodată o gaură neagră mai mică decât de 5 ori masa soarelui sau o stea neutronică mai mare de aproximativ 2,5 decât Soarele nostru”, a spus profesorul Scott.

„Pe baza acestei experiențe, suntem foarte încrezători că tocmai am detectat o gaură neagră care înghite o stea neutronică. Cu toate acestea, există o mică posibilitate ca obiectul înghițit să fie o gaură neagră foarte mică și mult mai ușoară decât orice altă gaură neagră, despre care știm că ar exista în Univers. Acesta ar fi un premiu de consolare cu adevărat minunat”.

ANU joacă un rol important în parteneriatul Australiei cu Observatorul Avansat cu Interferometru Laser pentru detectarea Undelor Gravitaționale (LIGO), care este cel mai sensibil instrument științific construit vreodată, cuprinzând detectoare gemene în SUA.

Observatorul European Gravitațional are un detector de unde gravitaționale în Italia, fiind denumit Virgo.